خیابان ویلایی که نجات اللهی شد ‏


 خیابان ویلایی که نجات اللهی شد ‏

 نحوه شهادت شهید نجات اللهی نشان از طراحی دقیق این جنایت از قبل داشت به این معنا که گلوله از یکی از ساختمان‌های دورتر از محل، توسط یک تیرانداز ...

بسیاری از کوچه‌ها و خیابان‌ها و میدان‌های شهرها هستند که پس از انقلاب تغییر نام داده‌اند اما مردم معمولا کمتر اطلاعاتی درباره دلایل نامگذاری‌های جدید دارند. یکی از خیابان‌هایی که پس از انقلاب تغییر نام داد خیابان ویلا بود که تبدیل به خیابان استاد نجات اللهی شد اما استاد نجات اللهی که بود و چرا این خیابان به نام او مزین شد؟

کامران نجات اللهی فرزند عبدالحسین، در سال 1333 در شهرستان بیجار گروس متولد شد. تحصیلات ابتدایی را در دبستان شکیبا در سنندج و تحصیلات متوسطه را در دارالفنون تهران به پایان رساند. او تحصیلات عالی را ابتدا در دانشگاه علوم صنعت آغاز کرد و در رشته راه و ساختمان از این دانشگاه مدرک لیسانس گرفت و سپس در مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پلی تکنیک به ادامه تحصیل پرداخت و به اخذ مدرک فوق لیسانس در رشته راه و ساختمان نائل آمد. او با پایان تحصیلات، به عضویت علمی دانشگاه پلی تکنیک درآمد و به تدریس پرداخت.

شهادت استاد نجات اللهی در تحصن اساتید دانشگاه

شهید نجات اللهی روز پنجم دی ماه سال 57 یعنی 47 روز پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در سومین روز از تحصن صدها تن از استادان دانشگاه تهران که در ساختمان مرکزی وزارت علوم در خیابان ویلا تحصن کرده بودند به شهادت رسید. متحصنین با صدور بیانیه‌ای به محاصره نظامی دانشگاه‌ها و بستن آنها بر روی دانشجویان، کارکنان و استادان و همچنین به سکوت مدیریت فرمایشی دانشگاه در مقابل رفتارهای ضد مردمی رژیم و همکاری با آن و اقدامات خشونت‌آمیز نسبت به استادان اعتراض کردند.

اساتید دانشگاه قصد داشتند حضور خود را تا بازگشایی کامل دانشگاه ادامه دهند که این اقدام خشم رژیم را بر انگیخت. از دیگر مطالبات تحصن کنندگان، تخلیه فوری محوطه‌های دانشگاه و اطراف آنها از نیروهای نظامی، پلیس بود. تاثیرات گسترده این تحصن که با حمایت مردم نیز همراه بود موجب رسوایی بیشتر رژیم شد. شهید نجات اللهی در سومین روز از تحصن در وزارت آموزش عالی، هنگامی که در بالکن دانشگاه واقع در طبقه ششم حضور داشت از سوی فردی مود هدف گلوله قرار گرفت و مجروح شد. او پس از انتقال به بیمارستان به شهادت رسید.

نحوه شهادت شهید نجات اللهی نشان از طراحی دقیق این جنایت از قبل داشت به این معنا که گلوله از یکی از ساختمان‌های دورتر از محل، توسط یک تیرانداز ماهر انجام گرفت. این در حالی است که تاثیر تجمعات استادان دانشگاه به اندازه‌ای برای رژیم زیاد بود که تنها راه پایان دادن به آن را در به شهادت رساندن شهید نجات اللهی دید اما با این اقدام هم تحصن پایان نیافت.

تلاش رژیم پهلوی برای تحریف واقعیت

به نوشته نشریه ایرانشهر، دکتر نجات‌اللهی هنگامی که مشغول سخنرانی برای متحصنین در وزارت علوم بود، کشته شد. دولت اعلام کرد هنگامی که وی سرش را از پنجره بیرون آورده بود، تصادفاً مورد اصابت گلوله قرار گرفت، اما ایرانشهر ادعا کرد بنا به گزارش منابع موثق، وی از پنجره ساختمان روبه‌رویی مورد هدف گلوله قرار گرفته و سرهنگ شاه‌بیگی وی را با شلیک اسلحه کمری عمداً کشته است.

مراسم تشییعی که منجر به شهادت 250 نفر شد

روز ششم دی ماه 1357، با حضور ده‌‌ها هزار نفر از جمله آیت‌ الله سید محمود طالقانی، پیکر شهید نجات‌اللهی تشییع شد اما این مراسم هم یکی از صحنه‌های خونین دوران انقلاب را رقم زد که با حمله مزدوران رژیم به شهادت بیش از 250 نفر از مردم در میدان انقلاب تهران منجر شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نام خیابان «ویلا» تغییر یافته و خیابان «استاد نجات اللهی» نامیده شد.


پایگاه خبری شهدای ایران