فاجعه اتمی فلسطینیان راتهدیدمیکند


1930 بازدید

فاجعه اتمی فلسطینیان راتهدیدمیکند

معاون بخش خاورمیانه شورای پزشکان بین المللی حمایت دربرابرجنگ هسته ای نسبت به وقوع فاجعه احتمالی درنیروگاه اتمی دیمونا که زندگی فلسطینیان را تهدید می کند هشدار داد.

بگزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) به نقل از پایگاه خبری معا"محمود السعاده"افزود:آلودگی ناشی از مواد رادیو اکتیو و تشعشعات هسته ای بخش وسیعی از جنوب تاشمال فلسطین را تهدید میکند و این امر باعث رشد فزاینده شیوع بیماریها به ویژه بیماری سرطان میشود.

وی با بیان اینکه از هر سه نفر یک نفر درفلسطین به خاطر آلودگی ناشی ازمواد رادیو اکتیو در معرض ابتلا به بیماری سرطان قرار دارد خاطر نشان کرد:در نتیجه تشعشعات رادیو اکتیودرنسل جدید فلسطینیان تغییراتی همچون اختلالات عصبی،فقدان حس لامسه وناهنجاریهای مادرزادی بروز کرده است.

دکتر"محمود السعاده"اظهار داشت:بیش از30 بیمار در جنوب فلسطین فاقد حس لامسه بوده و دستگاه های عصبی آنها هیچ واکنشی نشان نمی دهد؛علاوه بر این برخی کودکان به خاطر تشعشعات هسته ای نیروگاه دیمونا هنگام تولد نقص عضو داشته اند.

وی افزود:یک کودک فلسطینی زمانیکه 11 سالگی را پشت سر میگذاشت به سرطان قلب مبتلا شد،این بیماری نادری است که از هر 100 میلیون نفر در جهان یک نفر به آن مبتلا می شود.همه این موارد نشان می دهد که سلامتی شهروندان فلسطینی در نتیجه آلودگی هسته ای در معرض خطر قرار دارد.

معاون بخش خاورمیانه شورای پزشکان بین المللی حمایت در برابر جنگ هسته ای یادآور شد: مطالعه یک گروه فنلاندی نشان می دهد که 95 درصد از جنوب فلسطین با تشعشعات هسته ای آلوده است. نیروگاه هسته ای دیمونا در سال 1958 به کمک فرانسوی ها ساخته شد و در سال های 1962 تا 1964 فعالیت خود را شروع کرد. رژیم صهیونیستی هدف از ساخت این نیروگاه را تهیه سوخت تاسیسات منطقه نقب واقع در فلسطین تاریخی عنوان کرد.

خطری که پوشش گیاهی و حیوانات را تهدید می کند

سعاده در زمینه خطرات ناشی از مواد رادیو اکتیو برای محیط زیست و پوشش گیاهی و حیوانات گفت: آلودگی هسته ای بسیاری از گونه های گیاهی و حیوانات را تهدید می کند که نمونه عینی آن محله واقع در منطقه غربی جنوب الخلیل است که از پوشش گیاهی وانواه حیوانات خالی شده است و این هشداری برای محیط زیست به شمار می رود. سعاده تصریح کرد :تشکیلات خودگردان فلسطین باید مانع از دفن زباله های هسته ای نیروگاه دیمونا در مناطق غربی کرانه باختری شود چرا که این مسئله باعث انتشار تشعشعات هسته ای می شود.

وی در ادامه گفت:رژیم صهیونیستی قریب به 50 هزار بشکه زباله هسته ای در کرانه باختری دفن کرده است که هزینه دفن هر بشکه زباله از 12 دلار تجاوز نمی کند این در حالی است که اگر این رژیم زباله ها را در مناطق دیگری غیر از کرانه باختری دفت کند باید هزاران دلار هزینه میکرد.

نیروگاه دیمونا یک تهدید زیست محیطی و بیولوژیکی به شمار می رود و پیش بینی می شود که در صورت انفجار خسارت های آن دایره ای که نصف قطر آن به قبرس می رسد را در برگیرد و نباید این نکته را فراموش کرد که اسرائیل پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای (NP) را نیز امضا نکرده است.

تخریب نیروگاه دیمونا، تنها راه حل سعاده تخریب نیروگاه دیمونا را تنها راه حل مقابله با تهدید ناشی از تشعشعات هسته ای دانست چرا که عمر فرضی آن از دهه هشتاد قرن گذشته به پایان رسیده است. وی برای زدودن آلودگی های ناشی از تشعشعات هسته ای پیشنهاد کاشت درخت "چریش" را که قابلیت جذب دی اکسید کربن و سرب و بسیاری دیگر از گازهای دیگر می شود و امکان دارد که در جذب مواد رادیو اکتیو نیزتوانایی داشته باشد را داده است. سعاده در مورد درمان بیماری سرطان در فلسطین گفت: درمان بیماری سرطان در بیمارستان های فلسطین با دشواری های زیادی مواجه است و بسیاری از بیماران با مشکلات ناشی از فقدان امکانات رنج می برند.


قدسنا