صدای آمریکا و رسانه‌های برون‌مرزی آمریکا ضعیف عمل می‌کنند


2430 بازدید

موسسه هریتیج در گزارشی از طرح‌های کنگره برای بازسازی سیاست رسانه‌ای آمریکا خبر داده و اشاره کرده که هنوز هیچ جزئیاتی از طرح مذکور رسانه‌ای نشده است.

با این حال، هریتیج با ذکر ضعف‌های سیاست رسانه‌ای آمریکا، خواستار لحاظ برخی موارد اصلاحی در طرح کنگره آمریکا شده است.

ضعف کمیته نظارت بر رسانه‌های خارجی آمریکا (BBG) ، یکی از مواردی است که هریتیج به آن اشاره کرده و خواستار اصلاح آن شده است.

رسانه‌های برون‌مرزی آمریکا به شدت ضعیف عمل می‌کنند //  در حال ویرایش

به نوشته هریتیج، کمیته نظارت بر رسانه‌های خارجی آمریکا که وظیفه کنترل فعالیت رسانه‌های برون مرزی آمریکا را بر عهده دارد، بی‌خاصیت است؛ بنابراین یا باید نوسازی شود یا این که کلا منحل شود.

کمیته نظارت بر رسانه‌های خارجی آمریکا مشتمل بر تمامی سازمان های خبررسانی بین‌المللی آمریکا از جمله صدای آمریکا، رادیو و تلویزیون مارتی، رادیو اروپای آزاد، رادیو آزادی، رادیو آسیای آزاد و شبکه‌های خبررسانی خاور میانه است.

به نوشته هریتیج، اعضای این کمیته که بودجه‌ای 700 میلیون دلاری دارد، اکثرا چندشغله هستند و در کمیته نظارت بر رسانه‌های خارجی آمریکا به طور پاره‌وقت فعالیت می‌کنند؛ از این رو این کمیته در ماه حداکثر یک بار تشکیل جلسه می‌دهد. بنابراین به دلیل عدم نظارت روزانه، سیاست‌های رسانه‌ای آمریکا دچار ضعف است.

اعضای کمیته نظارت بر رسانه‌های خارجی آمریکا 8 تن از کارشناسان متخصص در حوزه‌های ارتباطات، رسانه و روابط خارجی هستند که از سوی رئیس‌جمهور به سنا معرفی می‌شوند. ضمنا 4 تن از آن‌ها باید دموکرات و 4 تن جمهوری‌خواه باشند تا از حزبی شدن این شورا جلوگیری شود. همچنین وزارت خارجه آمریکا هم یک عضو در این شورا دارد.

اما به علت غیبت‌های مکرر اعضا،‌ معمولا جلسات این شورا با حضور تمامی اعضا تشکیل نمی‌شود. به همین دلیل در صورتی که اعضای یک حزب، غیبت کنند، اعضای حزب رقیب که در جلسه حاضرند می‌توانند تصمیمات حزبی خود را اتخاذ کنند.

هریتیج می نویسد: یکی دیگر از مشکلات این کمیته، حضور اعضای آن در سطح هیئت مدیره رسانه‌های غیرانتفاعی همچون رادیو صدای آزاد اروپا است، سبب بروز انحرافاتی در تصمیمات این شورا شده است.

هریتیج در ادامه از برخی برنامه‌های بخش فارس شبکه صدای آمریکا انتقاد کرده و نوشته است: گاهی صدای آمریکای فارسی جهت‌گیری‌های ضد آمریکایی را نشان می‌دهد خصوصا در دوران ریاست بوش

هریتیج از کاهش برنامه‌های صدای آمریکا در کشورهایی چون روسیه،‌ اوکراین و کریمه که با هدف کاهش هزینه‌ها صورت گرفته انتقاد کرده است زیرا این اقدام سبب کاهش قدرت مانور سیاسی آمریکا در این مناطق شده است.


مشرق