بیت المقدس۶؛ پاسخ به شرارت‌های دشمن در خلیج فارس


1809 بازدید

بیت المقدس۶؛ پاسخ به شرارت‌های دشمن در خلیج فارس

عملیات بیت المقدس6 با طراحی و فرماندهی سپاه پاسداران در وضعیت سخت کوهستانی و با سرعتی قابل توجه و تلفاتی اندک انجام گرفت. با فرارسیدن سالروز این عملیات، بررسی تاریخی این حماسه و اهداف آن در ادامه می‌آید:

مدتی بود که عراق شرارت‌های زیادی در خلیج فارس انجام می‌داد و منطقه را ناامن کرده بود. مهم‌ترین هدف طراحی عملیات بیت المقدس6 پاسخ به تحرکات عراقی‌ها در این منطقه و همچنین خارج کردن نیروهای خودی از تیررس دشمن بود. این عملیات در 27 اردیبهشت سال 67 آغاز شد. رزمندگان نیروی زمینی به مواضع دشمن در عمق خاک عراق حمله می‌کنند و موفق می‌شوند ارتفاعات اسوس، شیخ محمد و ارتفاعات مهم 2266 و 2100 را آزاد کنند. در این مرحله از عملیات حدود 1300 نفر از نیروهای دشمن کشته و 320 نفر هم اسیر می‌شوند.

پایان استراتژی دفاع متحرک عراق در جریان جنگ تحمیلی در سال 65

پس از شکست‌های پی‌در‌پی نیروهای عراق از رزمندگان اسلام در جریان جنگ تحمیلی و از دست دادن مناطق استراتژیک جنگ، عراقی‌ها تصمیم گرفتند که استراتژی موسوم به دفاع متحرک را در پیش گیرند. در جریان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، هواپیماهای جنگنده عراقی به ناو آمریکایی استارک سال 66در خلیج فارس حمله کرده و 37 نظامی آمریکا را کشتند و تعدادی را مجروح نمودند.

بر اساس این استراتژی، موقعیت دفاعی فعلی دشمن به حالت تهاجمی تبدیل شد و دشمن تلاش کرد با کسب پیروزی در عرصه جنگ، قدرت نظامی خود را بار دیگر به نمایش بگذارد. دشمن در این راستا، به تهاجمات متعددی در نقاط مختلف جبهه دست زد و مناطـقی را به تصـرف خـود درآورد. اما این روند که از نیمه اسفند 1364 آغاز شده بود با شروع عملیات حماسه آفرین کربلای یک، با شکست روبرو شد و استراتژی دفـاع متحرک عراق نیز پس از هفتاد روز، با ناکامی کنار گذاشته شد.

حمله هواپیماهای عراق به ناو آمریکایی استارک در سال 66

در جریان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، هواپیماهای جنگنده عراقی به ناو آمریکایی استارک در خلیج فارس حمله کرده و 37 نظامی آمریکا را کشتند و تعدادی را مجروح نمودند. این حادثه همزمان با آغاز افزایش حضور نیروهای نظامی آمریکا در خلیج فارس به بهانه حفظ امنیت نفتکش ها صورت گرفت.

رژیم عراق بلافاصله پس از حمله به ناو استارک، ضمن غیر عمدی خواندن این حمله، از واشنگتن عذرخواهی کرد و آمادگی خود را برای پرداخت غرامت به این دولت اعام کرد. آمریکا نیز با آن که همواره حساسیت زیادی در مورد تهاجم به نظامیان و کشتی های جنگی خود نشان می داد، به راحتی از کنار این حادثه گذشت، چراکه آمریکا، پشتیبان عراق در جنگ این کشور علیه ایران بود. با این حال برخی معتقدند، حمله عراق به ناو اسـتارک، سـناریوی مشـترک واشـینگتن و بغداد برای ناامن جلوه دادن منطقه خلیج فارس و حضور بیشتر ناوهای آمریکایی در این منطقه بوده است.

عملیات بیت المقدس6 در تاریخ 27 اردیبهشت سال 67 با رمز «یا امیرالمومنین(ع)» در منطقه عمومی «سلیمانیه» عراق برای پاسخ به شرارتهای دشمن در خلیج فارس و روستاهای مرزی کشور و با هدف خارج کردن نیروها ی خودی از تیررس دشمن و اشراف بر سّد دوکان آغاز شد. در این تهاجم، یگان‌هایی از دشمن از جمله سه تیپ منهدم می‌شوند و تلفات و خساراتی بر آنها وارد می آید. با حمله نیروهای ایرانی، مواضع رزمندگان از دید و تیررس خارج و سد و شهر دوکان نیز تحت کنترل آنها در می‌آید. در مرحله اول این عملیات بیش از 1300 تن از نیروهای عراقی کشته و زخمی شده و بیش از 320تن اسیر می شوند.

مرحله دوم عملیات بیت المقدس 6

مرحله دوم این عملیات در تاریخ 28 اردیبهشت سال 67 در منطقه عمومی «ماووت» از استان سلیمانیه آغاز می شود و رزمندگان نیروی زمینی سپاه در حالی که دشمن از تحرکات آنها آگاه است، مواضع آنها را مورد هجوم قرار می دهند و تعداد دیگری را کشته و زخمی و عده را از جمله سرهنگ دوم صلاح احمد حسن، فرمانده گردان دوم از تیپ 448 و چند افسر بلند پایه را به اسارت در می آورند.

با انجام این مرحله، اهداف عملیات به طور کامل حاصل می شود  وتلاش دشمن برای بازپس گیری مواضع از دست داده بی نتیجه می ماند. دشمن در اوج استیصال به سلاح شیمیایی متوسل می شود که با عکس العمل پدافند شیمیایی خنثی می شود و رزمندگان اسلام به تثبیت مواضع جدید می پردازند. در نتیجه این عملیات نیز 30 تا 70 در صد از تیپهای 448 و 606 از لشکر 4 پیاده عراق منهدم و تیپ 76 از لشکر 4 پیاده عراق تقریبا از بین می‌رود. در این عملیات بیش از 2 هزار نفر از نیروهای عراقی کشته و زخمی می‌شوند و 400 نفر از آنان به اسارت در می‌آیند.

لشکر 10 سیدالشهدا(ع) در این عملیات در کنار لشکر 6 ویژه وتیپ قائم وظیفه تصرف ارتفاعات شیخ محمد را برعهده داشت و با استعداد 2 تیپ موفق به تصرف اهداف واگذاری در منطقه شد. گردان حضرت علی اکبر نیز در این عملیات با حمله به منتهی الیه منطقه واگذاری لشکر، ارتفاع شیخ محمد کوچک مشرف بر تنگه و نیز کمک به تصرف قله اصلی شیخ محمد و نیز حمله به ارتفاعات آستروک نقش بسیار مهمی در این عملیات بر عهده داشتند. از شهدای گرانقدر گردان در این عملیات می توان به شهید عزیز میثم نجفی، شهید عزیز حمید جهانبخش، شهید عزیز عبدالحسین داستان، شهید عزیز مجید سلیمی و... اشاره کرد.


تسنیم