نسخ خطی باقیات الصالحات گذشتگان آنند/ دیجیتالی شدن تمامی جلسات مجلس تا سال آینده


1556 بازدید

نسخ خطی باقیات الصالحات گذشتگان آنند/ دیجیتالی شدن تمامی جلسات مجلس تا سال آینده

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، آیین سیزدهمین دوره بزرگداشت حامیان نسخ خطی صبح امروز، 28 آبان ماه، با حضور اسحاق صلاحی رئیس کتابخانه ملی، محمد رجبی رئیس کتابخانه مجلس، نمایندگانی از کشورهای قزاقستان و تونس و جمعی از اهالی علم و فرهنگ در سالن همایش‌های کتابخانه ملی برگزار شد.

رجبی در این مراسم با بیان اینکه بهترین تعبیر برای نسخ خطی باقیات الصالحاتی است که از گذشتگان برای ما به یادگار مانده است، گفت: با وجود این هنوز بسیاری از مردم دنیا از تلاش‌ها و ثمرات گذشتگان ما اطلاعی ندارند. به عنوان نمونه، امسال برای اولین‌بار قریب به 400 اثر در حوزه نسخ خطی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت عرضه شد که ارائه آن تعجب بسیاری از بازدیدکنندگان را برانگیخت.

وی با بیان اینکه باید با عرضه در سطح بین‌المللی این آثار را از غربت نجات دهیم، افزود: زحمات اساتید در این حوزه قابل اهمیت و ارج است، اما مهم این است که این زحمات به دیگران هم معرفی شود. متأسفانه به دلیل کم‌کاری در این حوزه، بسیاری از محققان خارجی با دیدن و اطلاع یافتن از این نسخ خطی به دلیل بی‌اطلاعی خود اظهار تأسف می‌کردند.

رئیس کتابخانه مجلس به اسکن اسناد و نسخ خطی در این کتابخانه اشاره کرد و ادامه داد: تاکنون تمامی مذاکرات مشروح در مجلس شورای ملی از دوره محمدعلی‌شاه تا دوره پهلوی به صورت دیجیتالی و صوتی تهیه و در اختیار مخاطبان و پژوهشگران قرار گرفته است. تا دو ماه آینده نیز تمامی مذاکرات مجلس سنا و تا سال آینده نیز مشروح تمامی مذاکرات و جلسات مجلس شورای اسلامی در این قالب عرضه خواهد شد.

نسخ خطی را از غربت درآوریم

آیت‌الله دین‌پرور، مدیر بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه، در ادامه این مراسم به سخنرانی پرداخت. وی در ابتدای سخنان خود بر اطلاع‌رسانی در این زمینه تأکید کرد و گفت: بخشی از احیای نسخ خطی به تصحیح و چاپ این آثار بازمی‌گردد، اما مهمتر از آن محتوا و مطالب این آثار است که سبب شده تا دانشمندان ما طی قرن‌ها برای آن زحمت بکشند و وقت بگذارند.

وی ادامه داد: منابع و علوم متعددی توسط دانشمندان ما غریبانه و مظلومانه به وجود آمده‌اند، اما برخی از آنها یا از یاد رفته‌ان و یا به نام دیگران به ثبت رسیده‌اند. برگزاری همایش‌های این چنینی می‌تواند فتح بابی در این راستا باشد که علوم در اختیار بشریت قرار گیرد.


تسنیم