۸۱ درصد ناشران ایرانی سابقه همکاری با ناشران بین‌الملل را ندارند


1765 بازدید

۸۱ درصد ناشران ایرانی سابقه همکاری با ناشران بین‌الملل را ندارند

مدیر باغ کتاب تهران از انجام یک طرح نظرسنجی توسط باغ کتاب خبر داد و گفت: نتایج این نظرسنجی مشخص کرد که ۸۱ درصد ناشران ایران اصلا سابقه همکاری با ناشران بین‌الملل ندارند و تنها یک درصد برای عرضه کتاب به خارج از کشور سفر کرده‌اند.
 
علی‌اکبر اشعری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ از انجام یک پژوهش میدانی در سال 90 در حوزه نشر توسط باغ کتاب خبر داد و گفت:‌ این پژوهش میدانی از مراجعه کنندگان به نمایشگاه کتاب،‌ ناشران و کتابفروشان تهران انجام شده و تلاش شده تا علاوه بر دستیابی به یک الگوی صحیح برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران وضعیت نشر،‌  دسترس‌پذیری و ... نیز ارزیابی شود.
وی با اشاره به پرسش‌های مطرح شده در این نظر‌سنجی گفت:‌ در این نظرسنجی‌ها پرسش‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف نشر و از ابعاد گوناگون پرسیده شد که به نتایج قابل توجهی دست یافتیم،‌ یکی از مهمترین پرسش‌هایی که از ناشران پرسیده شد،‌  این بود که آیا سابقه همکاری با سایر کشورها را در حوزه نشر دارید یا خیر،‌ در این راستا‌، 81 درصد اعلام کرده بودند که اصلاً سابقه همکاری ندارند‌، 19 درصد داشته‌اند که از این 19 درصد حدود 20 درصد با ناشران افغانستان در تماس بوده و 20 درصد با کشورهای عربی و...
اشعری تصریح کرد:‌ هم‌چنین در این پژوهش پرسیده شده که آیا سابقه مسافرت به خارج از کشور جهت انجام فعالیت‌های مرتبط با حوزه نشر داشته‌اید،‌ که 26 درصد این سابقه را داشته و 78 درصد نداشته‌اند. از این 26 درصد 81 درصد برای بازدید از نمایشگاه‌های کتاب خارجی، 2 درصد برای خرید کتاب،‌ 2 درصد برای شرکت در سمینار، 2 درصد برای خرید کپی رایت، 1 درصد برای عرضه کتاب، 1 درصد برای بازاریابی.
وی افزود: این در حالی است که فروش رایت اثر برای ناشران سود سرشاری به همراه دارد،‌ چرا که بدون اینکه هزینه خاصی بپردازند،‌ حدود 6 درصد سود انتشار به زبان های دیگر به جیب آن‌ها واریز می‌شود. اما متأسفانه ناشران ما تلاشی برای ارائه آثارشان به ناشران بین‌المللی ندارند.
اشعری هم‌چنین به دیگر بخش‌های این پژوهش و طرح نظر‌سنجی اشاره کرد و گفت: برای باغ کتاب و سیاست‌گذاری‌های ویژه نیز در قالب این نظرسنجی سوالاتی را مطرح کردیم که بر این اساس از مراجعه کنندگان به نمایشگاه پرسیدیم که آیا مصلی برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران مکانی مناسب است،‌ 5/1 درصد معتقد بودند که مصلی کاملاً‌ مناسب است،‌  12/2 درصد آن را مناسب‌،  31/6 درصد تا حدودی مناسب،‌  26 درصد نامناسب و 24 درصد مصلی را برای نمایشگاه کتاب کاملاً‌ نامناسب دانسته‌اند.
وی هم‌چنین افزود:‌ما از ناشران پرسیدیم که چینش کتاب‌ها چگونه باشد که 67/6 درصد معتقد بودند که چینش کتاب‌ها به صورت موضوعی باشد تا انتخاتب راحت تر مشتری،‌ دسترسی به انواع کتاب و سرعت عمل بیشتر از جمله دلایلشان بوده است،‌  هم‌چنین 26 درصد نیز معتقد بودند که کتاب‌ها بر اساس ناشران چیده شود.
اشعری در پایان گفت: پس از انجام این نظرسنجی یافته‌ها را طبقه‌بندی کرده و تلاش کردیم در سیاست‌گذاری‌های باغ کتاب آن‌ها را لحاظ کنیم،‌ هم‌چنین با ناشران و فعالان عرصه نشر،‌ اهالی فرهنگف‌ کتاب‌خوانان حرفه‌ای،‌ اساتید ارتباطات و ... جلساتی را برگزار کردیم تا به شیوه صحیحی در حوزه باغ کتاب و الگوی استانداردی برای نشر دست پیدا کنیم که نتایج این جلسات نیز به زودی منتشر می‌شود.


خبرگزاری تسنیم