افشین پرتو سه کتاب درباره شخصیت‌های تاریخی گیلان تصحیح کرد


2246 بازدید

افشین پرتو سه کتاب درباره شخصیت‌های تاریخی گیلان تصحیح کرد

افشین پرتو  در این باره به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: سه کتاب «نگاهی از درون به انقلاب مسلحانه جنگل: خاطرات محمدحسن صبوری‌دیلمی از خیزش جنگل از 1293 تا 1298 خورشیدی»، «خاطرات میرزا علی‌خان دیوسالار، سالار فاتح: اثر برپاخیزی مردم ایران برای باز پس‌گردان مشروطه» و «تاریخ گیلان و دیلمستان» را تصحیح و تحشیه کردم که به‌زودی از سوی نشر ایلیا با همکاری حوزه هنری گیلان راهی بازار کتاب خواهند شد.

این پژوهشگر درباره محمدحسن صبوری توضیح داد: وی در نهضت جنگل رده‌ای بالا نداشت اما به‌دلیل دوری از سیاست و صداقت، یادداشت‌هایش را به‌دور از غرض‌ورزی نوشته و به همین دلیل هیچ یک از عقایدی که خلاف نظر وی بوده، از خاطراتش حذف نکرده است و می‌توان آن را متنی قابل اعتماد دانست. 

نویسنده کتاب «تاریخ گیلان» درباره میرزاعلی‌خان دیوسالار نیز اظهار کرد: دیوسالار، شخصیتی معروف در جریان‌های مشروطه‌خواهی در گیلان به‌شمار می‌رفت و اهل نور در مازندران بود که به‌وسیله محمدولی‌خان تنکابنی از سران اصلی مشروطه‌خواه وارد جریان نهضت مشروطه ‌شد. «خاطرات میرزا علی‌خان دیوسالار» به‌دلیل دقت و روشنی اهمیت بسیاری در شناخت چگونگی جنبش مشروطه‌خواهی در گیلان داشت.

پرتو افزود: تدوین خاطرات دیوسالار به‌دلیل رفع ابهام‌هایی که در متن اصلی وجود داشت، طولانی شد، بنابراین در این کتاب اطلاعاتی افزودم که در پانویس‌ها آورده شده‌اند. به‌تازگی نیز «دیوان اشعار دیوسالار» از سوی نشر میرماه منتشر شده که در کنار هم قرار دادن این دو کتاب بخش‌هایی از زندگی وی را برای ما آشکار می‌کند.

این پژوهشگر تاریخ به تصحیح «تاریخ گیلان و دیلمستان» اشاره کرد و گفت: این کتاب اثر میرظهیرالدین مرعشی متعلق به قرن نهم و دهم هجری‌قمری است و اطلاعات جالب و تازه‌ای درباره تاریخ گیلان و بخش غربی مازندران دارد. تصحیح و تحشیه این کتاب را به‌پایان رساندم عبارت‌های عربی اثر نیز با همکاری ابوالفضل تقی‌پور، استاد دانشگاه گیلان ترجمه شد. اشعار و متون طبری این کتاب نیز به کوشش اسداالله عمادی به فارسی برگردان شده که به‌زودی منتشر می‌شود.
 
پرتو، پیش‌تر نیز خبر از انتشار کتاب «مشروطه و گیلان» داده بود. این کتاب بر پایه اسناد و مدارک به‌دست آمده از آرشیوهای ایرانی و خارجی تدوین شده و به‌نوعی تاریخ‌نگاری گیلان در دوران سلطنت مظفرالدین‌شاه تا پایان حکومت محمدعلی شاه به‌شمار می‌رود.


ایبنا