روایت تکاوران از «اولین روزهای مقاومت» منتشر شد


2137 بازدید

روایت تکاوران از «اولین روزهای مقاومت» منتشر شد

 در میان آثاری که ردباره دفاع مقدس نوشته و منتشر شده است، سهم خرمشهر شاید بیش از دیگر مناطق عملیاتی در دوره هشت‌ساله جنگ تحمیلی باشد؛ هرچند با وجود نگارش آثار متعدد در این رابطه هنوز حق مطلب درباره مظلومیت خرمشهر و مقاومت مردم در برابر دژخیمان رژیم بعث ادا نشده است.

«روایت نزدیک» عنوان کتاب‌هایی است که بنا دارد وقایع دوران جنگ را روایت کند و بکوشد که به قدر بایسته به خواننده نزدیک باشد. انتشارات روایت فتح در دهمین جلد از این مجموعه به سراغ روایت تکاوران از جنگ در خرمشهر پرداخته است. این اثر که توسط مرتضس قاضی و سیدحسین یحیوی نوشته شده است، رواتی تعدادی از تکاوران مانند محمدرضا ابراهیم‌دخت و عبدالله صالحی  نقل و تدوین شده است.

روایت کتاب همانند دیگر کتاب‌هایی که از سوی این انتشارات به چاپ رسیده، نثری روان و ساده دارد که می‌تواند برای هر گروه سنی از نوجوان گرفته تا بزرگسال مناسب باشد. در انتهای اثر نیز تصاویر و اسناد مربوط به خاطرات ذکر شده، درج شده است تا صحت خاطرات را تأیید کند.

محور خاطرات راویان را «خرمشهر» تشکیل می‌دهد. مؤلفان در مقدمه این اثر نوشته‌اند: «از خرمشهر زیاد گفته شده؛ از سقوط و آزادی‌‌‌‌اش. بیشتر حرف‌ها همیشه، از مقاومت مردم و بچه‌های خرمشهر بوده. اما آن روزها در خرمشهر، کنار مردم، بودند مردانی که اصلاً تربیت شده بودند برای جنگ. جنگی که البته برای آنها  خیلی زودتر از 31 شهریور 59 شروع شد.

پادگان دژ جایی در شمال شهر خرمشهر بود. بچه‌های آن از ماه‌ها قبل از شروع جنگ، در دژهای مرزی با عراق درگیر بودند و اگر کسی به هشدارها و پیش‌بینی‌هایشان توجه می‌کرد شاید قصه خرمشهر طور دیگری رقم می‌خورد. حالا این کتاب روایت عبدالله و محمدرضا، دو درجه‌دار گردان دژ است از روزهای آغاز جنگ. بچه‌هایی که البته هر دو از همان آب و خاک بودند و تا زخم جنگ از پا نیانداخته‌شان، شهرشان را رها نکردند «.


تسنیم