انتشار فراخوان مقاله پنجمین همایش «تاریخ مجلس»


1694 بازدید

انتشار فراخوان مقاله پنجمین همایش «تاریخ مجلس»

علی ططری به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، فراخوانی برای ارسال مقاله به پنجمین همایش تاریخ مجلس منتشر کرد. آخرین مهلت برای ارسال چکیده مقاله به این دوره همایش که با موضوع «نگاهی به ساختار و کارکرد دوره‌های نوزدهم و بیستم مجلس شورای ملی (1335 – 1340 خورشیدی) برپا می‌شود، 30 بهمن‌ماه 1392 اعلام شده است.

دبیر علمی پنجمین همایش «تاریخ مجلس» درباره محورهای پنجمین همایش تاریخ مجلس گفت: «مجلس و دولت‌ها»، «مجلس و انتخابات»، «مجلس و مسایل اجتماعی»، «مجلس و سیاست خارجی»، «مجلس و اقتصاد»، «مجلس و احزاب»، «مجلس و نظام قضایی»، «مجلس و مردم»، «مجلس و بحران‌های سیاسی»، «پایگاه طبقاتی نمایندگان مجلس»، «سازمان داخلی (هیات رییسه، کمیسیون‌ها، کتابخانه، امور اداری و...)»، «مناسبات مجالس نوزدهم و بیستم با مجلس سنا»، «لوایح قانونی در مجالس نوزدهم و بیستم»، «بررسی عملکرد مجلس نوزدهم» و «دلایل انحلال مجلس بیستم» محورهای اصلی همایش را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: برای نخستین‌بار در این همایش به مصوبات مجلس شورای ملی در دو دوره نوزدهم و بیستم توجه می‌شود. مجلس نوزدهم که نخستین مجلسی به‌شمار می‌رود که طول عمر آن چهار سال بوده بیش از 350 طرح، لایحه و قانون دارد. «قانون آمار و سرشماری»، «قانون بانکداری»، «قانون منع کشت خشخاش و استعمال تریاک»، «قانون مربوط به اصلاحات ارضی» و «لایحه تشکیل سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک)» در این دوره از مجلس تصویب شده‌اند. به دلیل این‌که بسیاری از مسایل امروز جامعه ایران، ریشه در مصوبه‌های این دوره دارد، لازم دیدیم تا در بخش «بررسی مهم‌ترین مصوبات مجلس» آن‌ها را بررسی کنیم.

ططری به مجلس بیستم نیز اشاره کرد و گفت: دوره بیستم که عمری در حدود دو ماه داشت از دوم اسفندماه 1339 آغاز به کار کرد و 19 اردیبهشت 1340 به دستور محمدرضاشاه منحل شد. این دوره بیش از دو یا سه مصوبه نداشت و این مصوبه‌ها نیز در این همایش به‌صورت میزگردهای کارشناسی بازبینی خواهند شد. آسیب‌شناسی آن‌چه مجلس در این دوره‌ها تصویب کرده، برای استفاده کاربردی آن‌ها در حال حاضر و آینده ایران اهمیت دارد.

دبیر علمی پنجمین همایش «تاریخ مجلس» درباره کمیته علمی این همایش نیز بیان کرد: سید محمود کاشانی، منصوره اتحادیه، حسن زندیه، حمید بصیرت‌منش، محمدحسن رجبی، محسن خلیلی، مجید تفرشی، علیرضا ملایی‌توانی افرادی هستند که کمیته علمی این همایش را تشکیل می‌دهند.

این پژوهشگر تاریخ به انتشار کتاب‌های دوره‌های پیشین همایش نیز اشاره کرد و گفت: تاکنون چهار دوره از این همایش‌ها برگزار شده که مجموعه مقاله‌های برتر سه دوره آن به‌چاپ رسیده‌اند و مجموعه مقاله دوره چهارم آن که دربردارنده 26 مقاله است نیز به‌زودی و پیش از پایان سال منتشر خواهد شد. بر طبق روال معمول مقاله‌های برتر پنجمین دوره «تاریخ مجلس» نیز پس از انتخاب از سوی کمیته داوران به‌چاپ می‌رسند.

ططری در پایان اظهار کرد: علاقه‌مندان می‌توانند چکیده مقاله‌هایشان را تا 30 بهمن‌ماه برای دبیرخانه این همایش به نشانی تهران، میدان بهارستان، کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی ارسال کنند. آخرین فرصت برای دریافت اصل مقاله‌های این دوره از همایش نیز 30 فروردین 1393 است و این نشست در هفته پایانی اردیبهشت‌ماه 1393 در تالار شهید مدرس (مشروطه) مجلس شورای اسلامی برپا خواهد شد.


ایبنا