15 آبان 1404
اثرات سوء اعدام طیب حاج رضایی از منظر ساواک
تاریخ وصول خبر: ۱۴ /۸ /۴۲
تاریخ گزارش: ۱۵ /۸ /۴۲
موضوع : اعدام طیب حاج رضایی
متن سند:
اعدام طیب حاج رضایی با رپرتاژی که جراید کیهان و اطلاعات با آب و تاب و عکسهای ناراحت کننده منتشر کرده بودند بین مردم سوءاثر[1] داشته است.
۱- اعضای جبهه ملی بین مردم تبلیغ می کنند که نتیجه خدمت به شاه همین است که طیب و رضایی را گرفتند و اضافه می کنند که ۲۸ مرداد یکی از ارکان اصلی تشکیل اجتماعات بزرگ وبه نفع طیب و رضایی بودند که هزاران نفر از مردم جنوب شهر را به مرکز شهر گسیل داشتند ولی بالاخره پاداش خود راگرفتند.
۲- روحانیون تندرو و متعصبین مذهبی و بازاریها اظهار می دارند هدف اصلی اعلیحضرت از بین بردن مذهب است و تمام این اقداماتی که در ۲ سال اخیر انجام شده در زمینه تضعیف روحانیت و از بین بردن مذهب بوده و کشتن طیب و رضایی هم که برای یک امر مذهبی قیام کرده بودند به این منظور بوده که اشخاص دیگری جرأت دفاع از مذهب را نداشته باشند و این مطالب با سرعت بین مردم عوام و طبقه عادی در تهران و شهرستانها انتشار یافته و عکسها و مقالات روزنامه های کیهان و اطلاعات و بیانات طیب و رضایی را به مردم نشان داده و آنها را فدائیان دین و مذهب معرفی نموده و اظهار می دارند که کلیه گناهان این دو نفر که در جوانی مرتکب اعمال ناشایست شده بودند بخشیده شده است.
۳- دانشجویان دانشگاه و طبقه تحصیل کرده و کارمندان ادارات و بالاخص قضات دادگستری محاکمه و اعدام طیب را نتیجه جانبداری از دربار شاهنشاهی و همچنین عدم اطمینان هیأت حاکمه و شاهنشاه از دادگستری می دانند و اظهار می دارند محاکمه طیب و مهندس بازرگان و نظایر آن را که دادگستری و قضات و محاکم صدورت حکم محکومیت آنها را بدان درجه و شدت که مورد نظر مقامات عالیه کشور است تأیید نمی کنند در دادگاه های نظامی ترتیب می دهند و برخلاف واقع و انسانیت و پرونده رأی صادر می کنند.
این طبقه از مردم ضمنا اعدام طیب و رضایی را با کودتای ویتنام مرتبط می دانند و اظهار می دارند جریان سیاسی ویتنام کاملاً شبیه وضع ایران بوده و هدف حکومت قبلی ویتنام که دست نشانده امریکاییها بوده کوبیدن متعصبین مذهبی و مذهب مردم بوده وبالاخره منجر به سقوط حکومت ویتنام و کشته شدن عده ای از اعضای هیأت حاکمه گردید و در ایران نیز سیاست امریکا جریحه دار کردن احساسات مذهبی مردم و تحریک افکار متعصبین علیه هیأت حاکمه است تا بخودی خود زمینه برای اجرای وقایعی مشابه ویتنام آماده گردد.
به طور کلی اعدام طیب و رضایی اگر چه قبل از وقایع ۱۵ خرداد مورد نفرت عموم و طبقه جوان بوده اند چون آشکار گردیده که برای دفاع از مذهب[2] دست به این اقدامات زده اند با تأثر و تأسف تلقی شده و تبلیغات مخالفین نیز در تغییر عقاید مردم مؤثر واقع شده است.
تاریخ حادثه: ۱۵ /۸ /۴۲
تاریخ گزارش: ۱۸ /۸ /۴۲
موضوع : اعلامیه هیئتهای مؤتلفه اسلامی
محل: تهران
متن سند:
اعلامیه پیوست تحت عنوان هیأتهای مؤتلفه اسلامی روز ۱۵ /۸ /۴۲ پخش شده که در آن از طیب حاج رضایی و اسمعیل رضایی تجلیل به عمل آمده است.
پینوشت: در پرونده طیب حاجرضایی بایگانی شود.
به مناسبت هفتمین روز شهادت شهدا جانگداز عالیقدر اسلام
بهشت جاودان پایان زندگی شادروان «طیب حاج رضایی» و «حاج اسمعیل رضایی» و روسیاهی دنیا و جهنم و عذاب ابدی نصیب جنایتکاران و ستمگران است یک بار دیگر دیو خونخوار استعمار سیاه در راه تأمین منافع شوم خود که انهدام هستی و اساس استقلال ملت مسلمان ایران و محو آثار مقدس شعائر دین خداست چنگال از آستین جنایت به در آورد و ریشه حیات دو فرزند شجاع و از جان گذشته ملت حقیقی ایران را قطع نمود و با آغاز محاکمه قلابی و فرمایشی، پادگان عشرت آباد و تشدید فشار و مضیقه بر شخصیتهای عالیقدر مذهبی و سیاسی آخرین پرده های تزویر و ریا را از چهره منحوس خود برداشته و ماهیت شیطانی خویش را نمایان ساخت.
سیاستهای خانمان بر باد ده و استقلال شکن و ضددین بیگانه تصور می کنند با تقویت نوکران سرسپرده خود و جدال با عقاید و مقدسات و منافع و آزادی ما می توانند ملتی را که در راه به دست آوردن آزادی و تأمین استقلال سیاسی خود قیام نموده است سرکوب کنند و با قتل عام و زندان و شکنجه و تیرباران و تشکیل محاکم فرمایشی و تسلط اجامر [اجانب ]و اوباش سازمان امنیت بر جان ومال وناموس و سرنوشت او بر نقشه های پلید خویش جامه عمل بپوشاند.
سالها است که به یاری خدای بزرگ و قهار و به همت والای فرزندان شجاع اسلام تمام این نقشه ها در کشورهای اسلامی خصوصا ایران برملا گردیده و برای طراحان و مجریانش حاصلی جز شکست و رو سیاهی و ناکامی نداشته است.
بگذار عمال بیگانه به خاطر ارعاب مردم محروم و ستمدیده سینه های فرزندان شجاع و دلیر ما را سوراخ سوراخ نموده و مغز آنان را متلاشی کنند.
بگذار مردان آزاده ای نظیر حجت الاسلام طالقانی و مهندس بازرگان و دکتر سحابی استادان محترم و ارزنده دانشگاه و دوستان را در محیط ترور و وحشت و در زیر سایه سرنیزه به دست نظامیان بی اراده ای که به اعتراف خودشان مجری فرمانند محاکمه و محکوم شوند.
بگذار پیشوای عظیم الشأن اسلام و رهبر شجاع و توانای ملت مسلمان ایران حضرت آیت اللّه العظمی آقای خمینی و دیگر پیشوایان بزرگوار و غیور اسلام در زیر فشار نیروی اهریمنی و خونخوار از آزادی محروم و تحت نفرت انگیزترین روشهای پلیسی قرار گیرند.
بگذار گودالهای بیابانهای اطراف شهر از اجساد فرزندان گرسنه و ستمدیده ولی دلیر و قهرمان این ملت پر شود، تا مشعل فروزان عدالت و آزادی استوار گردد.
در سحرگاه شنبه دو تن از دلیرترین فرزندان ایران، «طیب حاج رضایی» و «حاج اسمعیل رضایی»، که - با تحمل سخت ترین شکنجه های طاقت فرسا و غیر انسانی حاضر نشده بودند نسبت های خلاف حقیقت سازمان امنیت را به روحانیت بپذیرند به جرم علاقه بدین، زیر رگبار گلوله نوکران خون آشام اجانب جان سپردند، اما نامشان زینت بخش صفحات تاریخ مبارزات ضدبیگانه گردید.
در این هفته موج نفرت عظیمی همراه تاریخی ترین اندوه های عمومی از کشور ایران برخاست و متعاقب آن حوزه علمیه قم درس خود را تعطیل و برای شادی روح آن پاک مردان مجلس تذکیر ترتیب داد.
اما در تهران حکومت دیکتاتوری با تمام ادعای ثبات سیاسیت از ترس خشم و نفرت مردم از برقراری مجالس یادبود آن دو شهید راه انسانیت جلوگیری و بیش از پیش قلوب مردم را جریحه دار ساخت.
مردم مسلمان ایران با قلبی داغدار به بازماندگان این دو شهید تسلیت گفته و به خون پاکشان قسم یاد می کنند که در دفاع از حریم مقدس قرآن و قطع دست عمال بیگانه از پای ننشینند و مانند این دو مرد فداکار هرگز تسلیم اجانب و عمال او نگردند.
خدای بزرگ و توجهات ولی عصر(ع) پشتیبان ما هستند.
هیئت های مؤتلفه اسلامی
تاریخ خبر: ۲۲ /۸ /۴۲
تاریخ گزارش: ۱۵ /۸ /۴۲
موضوع: انتشار نشریه
متن سند:
تعداد زیادی از نشریه پیوست که ظاهرا از طرف هیأتهای مؤتلفه اسلامی به مناسبت کشته شدن طیب حاج رضایی چاپ و به وسیله پست برای اشخاص و مقامات مختلف ارسال گردیده بود جمع آوری و معدوم گردید و طبق اطلاع این نشریه از طرف جبهه ملی چاپ شده و هیأتی به نام هیأتهای مؤتلفه اسلامی که پایه گذار آن روحانیون باشد، شناخته نشده است.[3]
[1] شنبه ۱۱ آبان ماه ۱۳۴۲ خبر اعدام طیب حاج رضایی و حاج اسماعیل رضایی از محکومان قیام ۱۵ خرداد در مطبوعات منتشر شد. توضیحات مربوط به وصیت آنها نشان میداد این دو در شرایط رفاه مالی بودهاند و نمیتوان تصور کرد که مطابق تبلیغات رژیم شاه، بخاطر پول از امام حمایت کنند.
[2] در خاطرات بسیاری از افراد آمده است که طیب به خاطر عزای امام حسین و نسبت سیادت امام خمینی حاضر نشد جلوی دسته عزاداران حامی ایشان را بگیرد. تصاویر محاکمه تا شهادت و نیز توضیحاتی در این خصوص را اینجا بخوانید.
[3] تا اسفند 1343 که در بازجویی از عوامل اجرای حکم اعدام حسنعلی منصور وجود تشکیلاتی به نام هیأتهای مؤتلفه اسلامی برای ساواک آشکار شد؛ این سازمان تصور میکرد امضای یاد شده در پای برخی اعلامیهها پوششی است.