22 مهر 1400
برج شهیاد، میدان آزادی
شاه هنگام سخن گفتن از تمدن بزرگ، از «دروازهای» هم که به آن منتهی میشد یاد میکرد. بنابراین ساختن «دروازهای» جدید در دستور کار قرار گرفت تا آرزوی شاهانه در قالب یک بنای یادبود برآورده شود. شورای جشنهای 2500 ساله در آبان 1338 به ریاست سناتور جواد بوشهری تأسیس شد. برج شهیاد یکی از پروژههای متعدد این شورا بود که در واقع، هم از نظر تخصیص بودجه و هم دامنه ی تأثیر، پروژهای کوچک به شمار میرفت. در سال 1343، به دستور شاه و از سوی بوشهری، سفارش ساخت دروازه ی یادبود به دفتر معماری بنیان به مدیرعاملی امیرنصرت منقّح داده شد.
چند ماه بعد طرحی برای یک دروازه ی نمادین -تاق نصرت- که کار مشترک گروه منقّح، شریعتزاده، میرحیدر و محمد تهرانی بود، با هزینه ی تقریبی 6 میلیون تومان به دفتر بوشهری ارائه شد. گرچه این طرح اولیه که شبیه تاق پیروزی بود همه ی شرایط لازم را داشت: منحصر به فرد، تأثیرگذار، به یادماندنی و در نهایت نمادین بود، اما با پافشاری سپهبد یزدانپناه و سپهبدجهانبانی، نظر شاه دربارهء این بنای یادبود عوض شد.
رویای شاه ابعاد بزرگتری پیدا کرد تا این بنا نه تنها یادبود خود او، بلکه نیاکان سلطنتیاش هم باشد. بنابراین ناگهان طرح بنیان با این توجیه که «به اندازهء کافی عظمت ندارد» رد شد. در همین حال برگزاری جشنهای 2500 ساله ی شاهنشاهی ایران هم ابعاد عظیمتری یافت. این دروازه ی جدید، که بهرام فرهوشی -ایرانشناس زرتشتی- آن را شهیاد نامید، میبایست نه تنها بنای یادبود سلطنت پهلوی، بلکه نشان عظمت پادشاهان گذشته ی امپراطوری ایران باشد.
درخواست جامعه ی معماران و اصرار جهانبانی - مشاور نزدیک شاه- قرار شد برای انتخاب طرح این پروژه یک «مسابقهء ملی» برگزار شود و در دهم شهریور 1345، آگهی مسابقه در ستون کوچکی در روزنامه ی اطلاعات چاپ شد.
زمینی که به این طرح اختصاص یافت، در تقاطع محور شرقی- غربی اصلی تهران، بلوار آیزنهاور که به فرودگاه منتهی میشد با جاده خاکی شمال به جنوب قرار داشت، که آن زمان سه راه فرودگاه نام داشت و پونک را به امامزاده داوود متصل میکرد. این مسیر بعدها به بزرگراهی که تهران را به ساوه متصل میکند، تبدیل شد. 375،122 مترمربع زمین که برای طرح درنظر گرفته شد، آن را به یکی از بزرگترین میدانهای دنیا تبدیل میکرد. سایت پروژه بیضی شکل بود و میبایست بزرگترین میدان تهران باشد. در حال حاضر 70هزار مترمربع از این زمین به مسیر سواره و 50هزارمترمربع دیگر به محوطهسازی پیرامون اختصاص یافته است.
مقالهای در روزنامهء اطلاعات سال بعد، با عنوان «بزرگترین میدان جهان» افتتاح شهیاد را همزمان با جشنهای 2500 سالهء شاهنشاهی اعلام کرد.
همهء رهبران جهان، رئیسجمهورها و پادشاهان، دانشمندان ایرانی و بسیاری از شخصیتها به این مراسم دعوت شده بودند و چون اغلب آنها از فرودگاه مهرآباد وارد میشدند، برج شهیاد، میبایست به عنوان دروازه ورودی شهر تهران عمل کند و اگر معماری آن میتوانست مفهوم نمادین تاق پیروزی را که مقرر شده بود به تمدن بزرگ منتهی شود، به مدعوین منتقل کند، تأثیری ماندگار بر آنها میگذاشت.
برنامههای متنوعی هم در سالنهای زیرزمین شهیاد برای مهمانان تدارک دیده شده بود: بازدید از تونل تاریخی، نمایشگاه تحقیقات ایرانیان و برنامههای متنوع سمعی و بصری. به اینترتیب مسابقه گستردهتر و بخشهای دیگری هم به آن اضافه شد، از جمله موزه 25 قرن شاهنشاهی، یک تونل تاریخی، سالن سمعی و بصری به شکل نقشهء ایران، سالن VIP و بسیاری فضاهای دیگر که فراتر از حوزه یک تاق پیروزی ساده بود و بودجهای قابل توجه میطلبید.
به گفتهء عبدالمجید اشراق، سردبیر مجلهء هنر و معماری، 21 شرکتکننده که در آن زمان تعداد قابل توجهی بود، طرحهایشان را ارائه دادند. باید به یاد داشته باشیم که سازمان برنامه و بودجه در سال 1341 به تازگی انجمن مهندسان مشاور را تأسیس کرده بود. مشاوران بنیان دوباره طرح قبلی خود را در این مسابقه ارائه دادند. سردار افخمی یک تاق پیروزی جالب و پیچیده طراحی کرده بود که مورد توجه فروغی، از اعضای هیئت داوران قرار گرفت.
21 پروژه، هر یک روی دو تابلوی بزرگ، در یکی از ساختمانهای سعدآباد برای هیئت داوران به نمایش گذاشته شد که عبارت بودند از: محسن فروغی، معمار برجسته و رئیس سابق دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، هوشنگ سیحون که اکنون جانشین فروغی و رئیس دانشکده بود، محمدکریم پیرنیا تاریخنگار معماری، سناتور صادق معمار و محمدتقی مصطفوی تاریخنگار. غیاثی، کوهنگ (از سازمان برنامه و بودجه) و شروین از شهرداری تهران.
و سرانجام: حسین امانت، معمار 25 ساله ( در سال 1339 وارد دانشگاه تهران شد و در آتلیه غیائی کار میکرد. غیائی در سال 1342 به مدت دو سال زندانی شد. جرم او زد و بندهای غیرقانونی در پروژهء ساختمان مجلس سنا به سرپرستی فروغی بود. گفته شد که بر اساس صورت حسابهای ارائه شده به سازمان برنامه و بودجه، حجم میلههای فولادی مورد نیاز برای تقویت سازه بتنی، از حجم کل ساختمان هم بیشتر بود. چون فروغی شخصیت موجهی بود، فقط غیائی تاوان این زد و بندها را پرداخت. با زندانی شدن غیائی، سیحون این آتلیه را اداره می کرد و امانت هم یکی از دانشجویان سیحون بود) که به تازگی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغالتحصیل شده و یکی از دانشجویان مورد علاقهء سیحون بود برنده اعلام شد. 40 سال بعد سیحون میگوید: به عنوان داور، از طرح امانت واقعاً دفاع کردم و سهم بزرگی در برنده شدنش داشتم.
از شهیاد به عنوان یک نماد استفاده بسیار شد:روی اسکناس ها،تبلیغات روزنامه ها و هر چه که به شهر تهران مربوط می شد.
منابع:
- بزم اهریمن: جشنهای 2500 سالهء شاهنشاهی به روایت اسناد ساواک و دربار، جلد سوم، تهران، 1378.
- هنر و معماری- مجله معماری، عبدالمجید اشراق، شماره 11 و 12.
- مقاله «روزگار غریبی است»، گلرخ اسکویی، روزنامه اعتماد ملی شماره 392.
- بنای ملی: آزادی یا برج میلاد، محمد (سینا)رجایی، معماری و ساختمان، صفحهء 63-60، 1386.
موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی