12 اردیبهشت 1393
سخنرانی درباره ی ادعای آتش زدن کتابخانه اسکندریه
موضوع: سخنرانى مرتضى مطهرى در حسینیه ارشاد عطف : 2847/316 ـ 19/6/49
از : 20 ه 3 تاریخ 24/6/49
به : 316 شماره : 17106/20 ه3
از ساعت 00:20 مورخه 19/6/49 جلسه حسینیه ارشاد تشکیل و حدود 800 نفر از جوانان و دانشجویان و طبقات مختلف شرکت نموده بودند پس از قرائت قرآن وسیله شیخ خلیل الرحمان شخصى پشت میکروفن قرار گرفته و اعلام نمود فردا شب دانشمند محترم استاد مجاهد آقاى ناصر مکارم شیرازى1 منبر مىروند و سپس مبادرت به خواندن اشعار مذهبى نمود. در ساعت 40:20 شیخ مرتضى مطهرى منبر رفت و نامبرده سخنان خود را راجع به آتش زدن کتابخانه اسکندریه آغاز و اظهار داشت امشب مىخواهم درباره یک موضوع تاریخى صحبت کنم موضوعى که امروز مسیحىها و یهودیها بر ضد مسلمانان بکار مىبرند و در بیشتر کتابها نوشتهاند زمانى که مسلمانان مصر را فتح کردند کتابخانه اسکندریه را که بزرگترین کتابخانه جهان بود و شش قرن سابقه داشت ویران کرده و کتابهاى آنرا بجاى هیزم در حمامهاى شهر اسکندریه به مدت شش ماه مىسوزاندند.2
اولاً در فتح مصر حضرت پیغمبر و حضرت على نبودند و هیچکس نمىتواند بگوید که به دستور آنها کتابخانه آتش زده شد و اما مىگویند کتابها را به مدت شش ماه در حمامهاى اسکندریه به جاى هیزم سوزانیدند آیا این موضوع به عقل صحیح به نظر مىرسد؟ در عصر ما بزرگترین کتابخانههاى جهان یکى در امریکا و دیگرى در شوروى هست که روى هم تمام کتابهاى این دو کتابخانه براى گرم کردن چند حمام به مدت دو ماه کافى نیست چه رسد به آن زمان که کاغذ نبوده و مطالب را روى پوست حیوانات و درختان مىنوشتند پس بنا بر این موضوع نمىتواند حقیقت داشته باشد. از شروع بنیاد اسلام مسیحىها و یهودیها پیوسته مىکوشیدند که اسلام را ضایع کنند و پاپها و کشیشها و رهبران اسرائیل هستند که با تبلیغات و آوردن دلیلهاى پوچ بر ضد اسلام اقدام مىکنند همین اروپائیها بودند که باعثتمام بدبختىهاى این جهان شدهاند حتى حمله مغول و جنگ دوم جهانى و بسیارى از مصائب دیگر را همین استعمارگران غربى بوجود آوردند و اکنون نیز همینها هستند که نمىگذارند دنیا آرام باشد. یاد شده در ساعت 40:21 به سخنان خود خاتمه داد.
نظریه شنبه : شنبه نظرى ندارد.
نظریه یکشنبه : یکشنبه نظرى ندارد. آزرم
نظریه چهارشنبه : چهارشنبه نظرى ندارد.
نگهبان
1ـ آیت اللّه ناصر مکارم شیرازى در سال 1347 هجرى قمرى در شیراز بدنیا آمد و تحصیلات ابتدایى و متوسطه را در شیراز به پایان رساند و آنگاه به تحصیل علوم دینى پرداخت و مقدمات را در مدرسه آقا بابا خان شیراز گذراند و سپس در سال 1324ش به قم رفته و در درس آیات حجت کوه کمرهاى و بروجردى حاضر شد. در سال 1369 قمرى (سالهاى 29ـ30 ش) به نجف اشرف رفته و یکسال در آن شهر ماند و در همانجا به درجه اجتهاد رسید و سپس به قم مراجعت کرده و در درس فلسفه علامه طباطبایى شرکت جست و در عین حال به تدریس فقه و اصول پرداخت. یکى از خدمات ایشان تأسیس مجله مکتب اسلام است که در سال 1340 ش به انتشار آن پرداخت. از جمله آثار ایشان القواعد الفقهیه، تعلیقات على العروهالوثقى، فیلسوف نماها، تفسیر 27 جلدى نمونه، شرح سه جلدى نهجالبلاغه، آفریدگار جهان، خدا را چگونه بشناسیم و رهبران بزرگ و مسؤولیتهاى بزرگتر است. ایشان همچنین در اولین دوره مجلس خبرگان قانون اساسى عضو این مجلس بود و در حال حاضر از مراجع تقلید و ساکن قم مىباشند. (سخنوران نامى معاصر ایران، سید محمد باقر برقعى)
2ـ در اواخر قرن دوم هجرى مورخین اسلامى و حتى چند نفر مسیحى فتح شهر اسکندریه را به دست اعراب مسلمان به تفصیل که قبل از جنگهاى صلیبى تألیف شدهاند نامى از کتابسوزى اسکندریه نبردهاند. براى اولین بار در اواخر قرن ششم و اوایل قرن هفتم هجرى یک نفر مسیحى به نام عبدالطیف بغدادى در کتابى بنام «الافادة و الاعتبار منالامور المشاهدة و الحوادث المعانیه بارسن مصر» با عبارت گفته مىشود آتشسوزى کتابخانه مصر را به عمروعاص نسبت داده است. فتح اسکندریه در سالهاى 17 و 18 هجرى اتفاق افتاده و این قصه حدود 600 سال بعد نقل مىشود. کتب تاریخى شهادت مىدهند که کتابخانه اسکندریه چندین بار قبل از آنکه اسکندریه به دست مسلمانان فتح شود و مورد تاراج و یغما حریق واقع شده است و اساسا کتابخانهاى به آن صورت وجود نداشته است. ویل دورانت آتش سوزى قسمت مهم کتابخانه اسکندریه را به مسیحیان متعصب دوران سقف توفینس در سال 392 میلادى نسبت مىدهد. (کتابسوزى ایران و معاصر ـ استاد مرتضى مطهرى)
از : 20 ه 3 تاریخ 24/6/49
به : 316 شماره : 17106/20 ه3
از ساعت 00:20 مورخه 19/6/49 جلسه حسینیه ارشاد تشکیل و حدود 800 نفر از جوانان و دانشجویان و طبقات مختلف شرکت نموده بودند پس از قرائت قرآن وسیله شیخ خلیل الرحمان شخصى پشت میکروفن قرار گرفته و اعلام نمود فردا شب دانشمند محترم استاد مجاهد آقاى ناصر مکارم شیرازى1 منبر مىروند و سپس مبادرت به خواندن اشعار مذهبى نمود. در ساعت 40:20 شیخ مرتضى مطهرى منبر رفت و نامبرده سخنان خود را راجع به آتش زدن کتابخانه اسکندریه آغاز و اظهار داشت امشب مىخواهم درباره یک موضوع تاریخى صحبت کنم موضوعى که امروز مسیحىها و یهودیها بر ضد مسلمانان بکار مىبرند و در بیشتر کتابها نوشتهاند زمانى که مسلمانان مصر را فتح کردند کتابخانه اسکندریه را که بزرگترین کتابخانه جهان بود و شش قرن سابقه داشت ویران کرده و کتابهاى آنرا بجاى هیزم در حمامهاى شهر اسکندریه به مدت شش ماه مىسوزاندند.2
اولاً در فتح مصر حضرت پیغمبر و حضرت على نبودند و هیچکس نمىتواند بگوید که به دستور آنها کتابخانه آتش زده شد و اما مىگویند کتابها را به مدت شش ماه در حمامهاى اسکندریه به جاى هیزم سوزانیدند آیا این موضوع به عقل صحیح به نظر مىرسد؟ در عصر ما بزرگترین کتابخانههاى جهان یکى در امریکا و دیگرى در شوروى هست که روى هم تمام کتابهاى این دو کتابخانه براى گرم کردن چند حمام به مدت دو ماه کافى نیست چه رسد به آن زمان که کاغذ نبوده و مطالب را روى پوست حیوانات و درختان مىنوشتند پس بنا بر این موضوع نمىتواند حقیقت داشته باشد. از شروع بنیاد اسلام مسیحىها و یهودیها پیوسته مىکوشیدند که اسلام را ضایع کنند و پاپها و کشیشها و رهبران اسرائیل هستند که با تبلیغات و آوردن دلیلهاى پوچ بر ضد اسلام اقدام مىکنند همین اروپائیها بودند که باعثتمام بدبختىهاى این جهان شدهاند حتى حمله مغول و جنگ دوم جهانى و بسیارى از مصائب دیگر را همین استعمارگران غربى بوجود آوردند و اکنون نیز همینها هستند که نمىگذارند دنیا آرام باشد. یاد شده در ساعت 40:21 به سخنان خود خاتمه داد.
نظریه شنبه : شنبه نظرى ندارد.
نظریه یکشنبه : یکشنبه نظرى ندارد. آزرم
نظریه چهارشنبه : چهارشنبه نظرى ندارد.
نگهبان
1ـ آیت اللّه ناصر مکارم شیرازى در سال 1347 هجرى قمرى در شیراز بدنیا آمد و تحصیلات ابتدایى و متوسطه را در شیراز به پایان رساند و آنگاه به تحصیل علوم دینى پرداخت و مقدمات را در مدرسه آقا بابا خان شیراز گذراند و سپس در سال 1324ش به قم رفته و در درس آیات حجت کوه کمرهاى و بروجردى حاضر شد. در سال 1369 قمرى (سالهاى 29ـ30 ش) به نجف اشرف رفته و یکسال در آن شهر ماند و در همانجا به درجه اجتهاد رسید و سپس به قم مراجعت کرده و در درس فلسفه علامه طباطبایى شرکت جست و در عین حال به تدریس فقه و اصول پرداخت. یکى از خدمات ایشان تأسیس مجله مکتب اسلام است که در سال 1340 ش به انتشار آن پرداخت. از جمله آثار ایشان القواعد الفقهیه، تعلیقات على العروهالوثقى، فیلسوف نماها، تفسیر 27 جلدى نمونه، شرح سه جلدى نهجالبلاغه، آفریدگار جهان، خدا را چگونه بشناسیم و رهبران بزرگ و مسؤولیتهاى بزرگتر است. ایشان همچنین در اولین دوره مجلس خبرگان قانون اساسى عضو این مجلس بود و در حال حاضر از مراجع تقلید و ساکن قم مىباشند. (سخنوران نامى معاصر ایران، سید محمد باقر برقعى)
2ـ در اواخر قرن دوم هجرى مورخین اسلامى و حتى چند نفر مسیحى فتح شهر اسکندریه را به دست اعراب مسلمان به تفصیل که قبل از جنگهاى صلیبى تألیف شدهاند نامى از کتابسوزى اسکندریه نبردهاند. براى اولین بار در اواخر قرن ششم و اوایل قرن هفتم هجرى یک نفر مسیحى به نام عبدالطیف بغدادى در کتابى بنام «الافادة و الاعتبار منالامور المشاهدة و الحوادث المعانیه بارسن مصر» با عبارت گفته مىشود آتشسوزى کتابخانه مصر را به عمروعاص نسبت داده است. فتح اسکندریه در سالهاى 17 و 18 هجرى اتفاق افتاده و این قصه حدود 600 سال بعد نقل مىشود. کتب تاریخى شهادت مىدهند که کتابخانه اسکندریه چندین بار قبل از آنکه اسکندریه به دست مسلمانان فتح شود و مورد تاراج و یغما حریق واقع شده است و اساسا کتابخانهاى به آن صورت وجود نداشته است. ویل دورانت آتش سوزى قسمت مهم کتابخانه اسکندریه را به مسیحیان متعصب دوران سقف توفینس در سال 392 میلادى نسبت مىدهد. (کتابسوزى ایران و معاصر ـ استاد مرتضى مطهرى)