01 مرداد 1393
روحانی: روز قدس تدبیر امام خمینی(ره) بود/امام خمینی(ره) کدام یک از سیاست عبدالناصر را حکیمانه خواند؟
حجتالاسلام حمید روحانی رئیس بنیاد تاریخ پژوهی ایران در همایش روز قدس در اندیشه امام خمینی که عصر امروز در موسسه ندا برگزار شد با طرح این پرسش که امام خمینی چه تفاوتی با دیگر مراجع و علمای شیعه داشتند، اظهار داشت: اولین مسئلهای که در امام وجود داشت و در دیگر مراجع وجود نداشت جهانبینی حضرت امام بود. این جهانبینی ناشی از تربیت در خانوادهای آگاه بوده است.
وی افزود: خانواده امام خانوادهای جهاندیده بود و جد امام از نیشابور به کشمیر مهاجرت کردند و از آنجا به نجف برگشتند به این دلیل حضرت امام در خانوادهای صاحب جهانبینی و رو به سمت تکامل متولد شدند.
روحانی گفت: امام از همان دوران طلبگی علاوه بر کتاب درسی مرسوم اهل مطالعه کتابهای با موضوعات گوناگون نیز بود.
وی با اشاره به اینکه امام در دوران طلبگی به مجلس شورای ملی میرفت و به نطقهای نمایندگان مجلس گوش میسپرد و همچنین به خانواده مدرس رفت و آمد داشت تا با سلوک سیاسی مدرس آشنا شد، گفت: امام از دوران جوانی به تشکیل حکومت اسلامی میاندیشید و تشکیل حکومت اسلامی را راهکاری برای اداره بهتر جوامع اسلامی و تحقق احکام اسلامی میشمرد.
وی گفت: امام دارای ابعاد گوناگون علمی بود و همچنین در عرفان به حد اعلا رسیده بود و چون اسلامشناس و جامع معرفت اسلامی بود با سایر مراجع فرق داشت.
روحانی گفت: امام بینش عمیق اسلامی داشت و نخستین کسی بود که خطر صهیونیست را احساس کرده بود و این در حالی بود که در آن زمان در جوامع اسلامی هیچگونه زمینهای برای خطر صهیونیستها وجود نداشت.
وی افزود: زمانی که امام خطر صهیونیست را مطرح کردند بسیاری در آن مقطع هیچ اطلاعی از صهیونیست نداشتند و به همین دلیل امام روز جهانی قدس را به عنوان استراتژی مطرح کردند.
رئیس بنیاد تاریخ پژوهی ایران معاصر افزود: هدف نخست امام از اینکه روز قدس را اعلام کرد این بود که جهان را متوجه خطر صهیونیست کرده و دومین هدف امام این بود که همصدایی در روز واحد را برای هدف واحد در کشورهای اسلامی ایجاد کند.
وی افزود: از اهداف دیگر امام در هم شکستن نقشه دیرینهای بود که صهیونیست و استکبار بینالملل پس از ایجاد کشور صهیونیستی پیاده کرده بودند. این کشورها برای محافظت از این رژیم، حکومت دست نشانده را در همسایگان فلسطین اشغالی بر سرکار آوردند.
وی افزود: استکبار جهانی بعد از تشکیل رژیم صهیونیستی سعی کردند ایران و ترکیه را به عنوان کشورهای اسلامی مجبور کنند اسرائیل را به رسمیت بشناسند و همچنین بعد از تشکیل رژیم اشغالی با تبلیغاتی گسترده سعی کردند مسئله فلسطین را موضوعی عربی مطرح کنند.
روحانی با بیان اینکه نفرت از دشمن در دل، از اهداف دیگر حضرت امام بود، گفت: در ماجرای مک فارلین حضرت امام به آقای ریشهری توصیه کرده بود مبادا در مذاکره با آمریکا در مسئله خاص، بغض و نفرت شما نسبت به آمریکا کم شود.
وی با بیان اینکه امام در زمینه مبارزه با صهیونیسم اولین مسئله را اتحاد اسلامی میدانست گفت: بر اساس باورهای امام تا ملتهای مسلمان به صورت امت واحده برای آزادی فلسطین تلاش نکنند امکان آزادی فلسطین مطرح نمیشود.
بنیاد تاریخ پژوهی ایران معاصر سپس به ذکر خاطرهای از حضرت امام پرداخت و گفت: جمال عبدالناصر رئیسجمهور وقت مصر روزگاری گفته بود که ما برای مبارزه با اسرائیل اول باید کاخ اسرائیل را در کشورهای اسلامی سرنگون کنیم بعد به سراغ فلسطین برویم که امام این جمله را در روزنامه خوانده بود و بسیار از این جمله خرسند شده بود و فرمود این جمله عبدالناصر حکیمانه است.
وی افزود: در تاریخ شیعه حضرت امام نخستین کسی بود که حکم داد مردم قادرند مسائل مالی شرعی خود را در راستای حمایت از نهضت فلسطین به پارتیزانهای فلسطین اهدا کنند.
روحانی افزود: استکبار جهانی بعد از تصرف سرزمینهای اشغالی نخستین نقشهای که اجرا کرد این بود که حکومتهای دستنشانده را در کشورهای اسلامی همسایگان سرزمین اشغالی حاکم کند به طور مثال رژیم سعودی در طول این 60 سال بیشترین نقش را در حمایت از رژیم اشغالگر قدس داشته است.
روحانی در پایان خاطرنشان کرد: از دیگر اقدامات استکبار برای حفظ این رژیم این بود که سعی داشت اخلاق و اعتقاد اسلامی از جامعه اسلامی برچیده شود و زمان تشکیل فراماسونری در جهان اسلام و ایران قلمهای آلوده سعی داشتند تبلیغ کنند که در کشورهای عربی و ایران هر فرد باید به دنبال تامین لذت خود باشد.
فارس