15 اسفند 1392
«عملیات روانی؛ جنگ اطلاعاتی و فریب استراتژیک» کتاب شد
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، جنگ روانی در اشکال گوناگون خود از اوایل حضور اجتماعی بشر وجود داشته است و هر اندازه تاریخ زندگی بشر از گذشته دور فاصله میگیرد و به عصر تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات نزدیکتر میشود، بر ابعاد گستردگی و پیچیدگی جنگ روانی افزود میشود.
در کتاب حاضر سعی و اهتمام نویسنده آن است که به مقوله اصلی و اساسی در جنگ روانی که شامل مقولات جنگ اطلاعاتی و فریب استراتژیک است، پرداخته شود. در این راستا، نگارنده دو مقاله (تحلیل فرایند عملیات فریب نظامی و جنگ روانی مبانی و مفاهیم) را برای لزوم پرداختن به مبانی جنگ روانی و فریب استراتژیک به صورت تالیفی و سایر مقالات را به صورت ترجمه شده از نویسندگان و صاحبنظران برجسته عملیات روانی در دانشگاهها و مراکز نظامی دنیا ارایه میکند.
نگارنده در مقدمه کتاب درباره لزوم فهم درست عملیات روانی مینویسد: «عملیات روانی برای بسیاری از مردم تصور کنترل دولت بر رسانهها را در نزد مخاطبین تداعی میکند و این مفهوم خود به خود زمینهساز اخبار کانالیزه شده و سانسور در جامعه است... بر خلاف تصور عمومی، عملیات روانی پدیده ترسناک و مخربی نیست و لازم نیست که از آن بترسیم ... کارهای بسیاری هست که در صورت آشنایی با عملیات روانی میتوانیم در راستای ارزشها و عقاید خود به آنها جامه عمل بپوشانیم. با کاربرد صحیح فنون و روشها و اصول عملیات روانی میتوانیم تصویر مطلوب و مدنظر خود را در ذهن دیگران ایجاد کنیم. ضرورت کاربرد عملیات روانی برای دستیابی به نبرد موفق نیز همانند کاربرد نیروی انسانی و سختافزار به اثبات رسیده است.»
این کتاب در سه بخش «اصول و مبانی نظری»، «اصول طراحی مقدماتی» و «بررسیهای موردی» تنظیم شده است که هر بخش شامل مقالات متنوع در حوزه جنگ روانی است.
بخش نخست شامل 6 فصل با عناوین «جنگ روانی مبانی و مفاهیم»، «عملیات روانی در قرن بیست و یکم»، «الفبای فریب»، «جنگ اطلاعات و فریب»، «جنگ اطلاعات و فریب»، «جنگ ادراکی؛ شیوه نوین درگیری» و «عملیات روانی، ابعاد اخلاقی» است که به بیان مبانی نظری در عملیات روانی، جنگ روانی، فریب استراتژیک و جنگ اطلاعاتی پرداخته شده است.
بخش دوم که به اصول طراحی عملیاتی میپردازد، شامل فصول «دکترین و فرآیند تصویب و اجرای روند عملیات روانی»، «از عملیات روانی تا جنگ ذهنی؛ روانشناسی پیروزی» و «تحلیل فرایند عملیات فریب نظامی» است. در این بخش مباحثی چون سطوح، دکترین، مشکلات تصویب و تاریخچه روند تصویب عملیات روانی، شکستهای عملیات روانی، ارکان فریب میدان نبرد و ملاحظات امنیتی مدیران استراتژیک بررسی میشود.
بخش سوم نیز به مطالعه موردی پرداخته و شامل سه فصل با عناوین «جنگ روانی چین»، «تروریسم به مثابه جنگ روانی» و «اینترنت و عملیات روانی» است که به موضوعهایی مانند «بررسی دیپلماسی مردمی و تبلیغاتی چین»، «عناصر لازم جهت استراتژی مقابله با تروریسم» و «نقش اینترنت به عنوان یک منبع اطلاعاتی» میپردازد.
چاپ نخست کتاب «عملیات روانی؛ جنگ اطلاعاتی و فریب استراتژیک» تالیف و ترجمه مهدی ذوالفقاری، در 336 صفحه، شمارگان 700 نسخه و بهای 9هزار و 500 تومان از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) چاپ و روانه بازار نشر شد./
نگارنده در مقدمه کتاب درباره لزوم فهم درست عملیات روانی مینویسد: «عملیات روانی برای بسیاری از مردم تصور کنترل دولت بر رسانهها را در نزد مخاطبین تداعی میکند و این مفهوم خود به خود زمینهساز اخبار کانالیزه شده و سانسور در جامعه است... بر خلاف تصور عمومی، عملیات روانی پدیده ترسناک و مخربی نیست و لازم نیست که از آن بترسیم ... کارهای بسیاری هست که در صورت آشنایی با عملیات روانی میتوانیم در راستای ارزشها و عقاید خود به آنها جامه عمل بپوشانیم. با کاربرد صحیح فنون و روشها و اصول عملیات روانی میتوانیم تصویر مطلوب و مدنظر خود را در ذهن دیگران ایجاد کنیم. ضرورت کاربرد عملیات روانی برای دستیابی به نبرد موفق نیز همانند کاربرد نیروی انسانی و سختافزار به اثبات رسیده است.»
این کتاب در سه بخش «اصول و مبانی نظری»، «اصول طراحی مقدماتی» و «بررسیهای موردی» تنظیم شده است که هر بخش شامل مقالات متنوع در حوزه جنگ روانی است.
بخش نخست شامل 6 فصل با عناوین «جنگ روانی مبانی و مفاهیم»، «عملیات روانی در قرن بیست و یکم»، «الفبای فریب»، «جنگ اطلاعات و فریب»، «جنگ اطلاعات و فریب»، «جنگ ادراکی؛ شیوه نوین درگیری» و «عملیات روانی، ابعاد اخلاقی» است که به بیان مبانی نظری در عملیات روانی، جنگ روانی، فریب استراتژیک و جنگ اطلاعاتی پرداخته شده است.
بخش دوم که به اصول طراحی عملیاتی میپردازد، شامل فصول «دکترین و فرآیند تصویب و اجرای روند عملیات روانی»، «از عملیات روانی تا جنگ ذهنی؛ روانشناسی پیروزی» و «تحلیل فرایند عملیات فریب نظامی» است. در این بخش مباحثی چون سطوح، دکترین، مشکلات تصویب و تاریخچه روند تصویب عملیات روانی، شکستهای عملیات روانی، ارکان فریب میدان نبرد و ملاحظات امنیتی مدیران استراتژیک بررسی میشود.
بخش سوم نیز به مطالعه موردی پرداخته و شامل سه فصل با عناوین «جنگ روانی چین»، «تروریسم به مثابه جنگ روانی» و «اینترنت و عملیات روانی» است که به موضوعهایی مانند «بررسی دیپلماسی مردمی و تبلیغاتی چین»، «عناصر لازم جهت استراتژی مقابله با تروریسم» و «نقش اینترنت به عنوان یک منبع اطلاعاتی» میپردازد.
چاپ نخست کتاب «عملیات روانی؛ جنگ اطلاعاتی و فریب استراتژیک» تالیف و ترجمه مهدی ذوالفقاری، در 336 صفحه، شمارگان 700 نسخه و بهای 9هزار و 500 تومان از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) چاپ و روانه بازار نشر شد./
ایبنا