بقایی: باستانیپاریزی همیشه باستانی و همیشه پاریزی است
محمد بقایی پژوهشگر تاریخ با بیان اینکه باستانیپاریزی همیشه باستانی و همیشه پاریزی است، گفت: بیش از 30 سال است که باستانیپاریزی آنگونه که بوده، مانده است؛چرا که این تغییرها تحول نبوده است.
به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس، مراسم نکوداشت استاد محمدابراهیم باستانی پاریزی، شب گذشته در خانه هنرمندان ایران برپا شد.
در آغاز مراسم فیلمی مستند از زندگی باستانی پاریزی ساخته جواد میرهاشمی نمایش داده شد.
و در ادامه مراسم محمد بقایی با طرح این پرسش که چرا نسل جوان با چهرههای فرهنگی جهان ما آشنا نیستنند؟ گفت: با دیدن پایان این فیلم به یاد خاطرهای افتادم که نمیدانم شرح دادن آن درست است یا نه چند روز پیش در گیشه بانکی کارمند جوانی به نام آناهیتا در حال انجام کار بانکیام بود. دیدن چنین نامی در میان نامهای عجیب و غریب برخی از هموطنان خوشحالم کرد و پرسیدم آیا معنی نامش را میداند؟ که جواب شنیدم فرشته آب است. خوشحاحال شدم و پرسیدم آیا بیشتر میداند و جواب منفی شنیدم، پیشنهاد کردم اگر اطلاعات بیشتری درباره نامش میخواهد میتواند کتاب «خاتون هفت قلعه» را مطالعه کند.
وی افزود: آناهیتا اسم نویسنده را پرسید گفتم باستانی پاریزی و منتظر بودم تا واکنش را در چهرهاش ببینم که ندیدم و این پرسش در ذهنم ایجاد شد و تقویت شد چرا جوانان با نسل جوان اشنا نیستند.
بقایی ادامه داد: در لحظات پایانی این مستند نیز، هنگامی که استاد بارانی به تن از دانشکده ادبیات بیرون میآید، عجیب است که هیچ دانشجویی به وی توجه نمیکند و در زیر باران هیچ چتری برایش گرفته نمیشود. نسل امروز با شخصیتهای هویتساز بیگانه شدهاند.
این مورخ و اقبال شناس ادامه داد: در لحظات پایانی این مستند نیز، هنگامی که استاد بارانی به تن از دانشکده ادبیات بیرون میآید، عجیب است که هیچ دانشجویی به وی توجه نمیکند و در زیر باران هیچ چتری برایش گرفته نمیشود. نسل امروز با شخصیتهای هویتساز بیگانه شدهاند.
وی افزود: چند شب پیش معاون رییس اجرایی کشور اعلام کرد سازمان یونسکو از میان 140 کشور، آماری درباره میزان آشنایی مردم با هویتشان تهیه کرده که ایران در رده 139 قرار دارد. این در حالی است که امیدمان از بزرگترین دستگاه تبلیغاتی کشور قطع شده و این مساله تقصیر جوانان نیست. جوانان هنگامی که در خیابانهای میرداماد و ملاصدرا راه میروند، نمیدانند این نامها چه افرادی هستند.
بقایی با اشاره به مستند «از پاریز تا پاریس» اظهار کرد: کار افرادی مانند جواد میرهاشمی، نشان از علاقه به ایران است و میکوشد با بیتوجهی مقابله کند. گامهایی برای ساخت چنین فیلمهایی برداشته میشود اما چه افرادی باید از این علاقه حمایت کنند؟ تنها چیزی که در دستگاههای دولتیِ فرهنگی امروز جایی ندارد، فرهنگ ایران است.
وی با بیان اینکه معاون رییس اجرایی کشور چند شب پیش در رسانه ملی اعلام کرد: سازمان یونسکو از میان 140 کشور، آماری درباره میزان آشنایی مردم با هویتشان تهیه کرده که ایران در رده 139 قرار دارد.
این مورخ با انتقاد از این وضعیت خاطرنشان کرد: این در حالی است که امیدمان از بزرگترین دستگاه تبلیغاتی کشور قطع شده و این مساله تقصیر جوانان نیست. جوانان هنگامی که در خیابانهای میرداماد و ملاصدرا راه میروند، نمیدانند این نامها چه افرادی هستند.
بقایی ادامه داد: کار افرادی مانند جواد میرهاشمی، نشان از علاقه به ایران است و میکوشد با بیتوجهی مقابله کند. اما پرسش این است چه افرادی باید از این علاقه حمایت کنند؟ تنها چیزی که در دستگاههای دولتیِ فرهنگی امروز جایی ندارد، فرهنگ ایران است.
پژوهشگر تاریخ ادامه داد: سالها پیش در مقالهای نوشتم باستانیپاریزی در طول سالها دچار تغییر و تحول نشده و همیشه باستانی و همیشه پاریزی است. سبک تاریخنگاری وی نیز دربردانده همه سبکهای تاریخنگاری ایران از قدیمیترین آنها تا به امروز بهشمار میرود.
بقایی با بیان اینکه باستانیپاریزی با هیچکدام از سبکهای رایج تاریخنگاری نمیکند، افزود: باستانیپاریزی در هیچ قالب تاریخی نمیگنجد. بلکه دربرگیرنده همه سبکهاست.
وی باشاره به اینکه آدم بزرگ مانند منشوری که نور بر او بتابد نورهای متفاوت دارد و چند وجهی است گفت: باستانی، تاریخنگار، طنزنویس، روزنامهنگار، موسیقیدان، استاد دانشگاه و روشنفکر فعالی است که برای معرفی هر کدام باید فیلم جداگانهای ساخته شود. آنچه میرهاشمی نمیتوانست در فیلمش بیاورد به دلیل گستردگی و وسعت فعالیتها و زندگی این استاد است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: باستانیپاریزی همیشه باستانی و همیشه پاریزی است. مقصودم این است که امروز میبینیم پس از گذشت بیش از 30 سال، باستانیپاریزی همینطور مانده،باستانی دگرگون نشد چرا که این تغییرها تلون بود و نه تحول. جریان روشنفکری ایران اگر چند نفر مانند باستانیپاریزی داشت، کارش به اینجا نمیکشید که اکنون رسیده است.
فارس