13 تیر 1393
استفتاء از آیت الله گلپایگانی راجع به مصرف گوشتهای وارداتی
موضوع : نظریه آیتاله گلپایگانى در مورد مصرف گوشت یخ زده
از : 21 ه تاریخ 1/2/53
به : 312 شماره : 1316/21
ساعت 7 بعدازظهر روز 31/1/53 در منزل آیتاله گلپایگانى از سیدمحمد بطحائى خواهرزاده آقاى گلپایگانى سئوال کردم که آقا در مورد گوشت یخزده اعلامیهاى صادر نکردهاند وى اظهار داشت که جمعى از مسلمین در این زمینه از ایشان سئوال کردهاند و آقا هم جواب داده سپس بطحائى یکبرگ فتوکپى استفتائیه گلپایگانى را در مورد گوشت یخزده که در تاریخ 26/1/53 از وى سئوال کرده بودند بمن داد و در ضمن مشهدى محمود قهوهچى منزل گلپایگانى اظهار داشت که امروز یکى از قصابهاى تهران براى حساب سال خود به آقاى گلپایگانى مراجعه کرد پس از حساب آقا خمس و سهم امام را از او قبول نکردند. چون پول او از فروش گوشت منجمد بود و قصاب موصوف مأیوسانه رفت.
نظریه شنبه ـ عین فتوکپى مذکور بپیوست تقدیم میگردد.
نظریه یکشنبه ـ ضمن تقدیم عین فتوکپى استفتائیه بعرض میرساند گلپایگانى فردى است متعصب مذهبى خشک و غیرقابل انعطاف و سوابق موجود از وى نشان میدهد هرگاه در این زمینهها از وى استفتاء شود بدون توجه به مسائل روز و مصالح دولت نظریه خود را صرفا روى جنبههاى مذهبى اعلام میدارد و عوامل وى نیز متن استفتائیه را به منظور تسخیر مرید وسیله دستگاه فتوکپى که هم در منزل سیدمهدى و هم در بیمارستان گلپایگانى موجود است تکثیر و توزیع مینمایند. ضمنا بعضا اینگونه مسائل را نیز از دستگاه خود گلپایگانى و بدستور خود وى بصورت استفتاء در آورده و از وى سئوال میکنند با امضاهاى ناشناس از قبیل (جمعى از مؤمنین) و یا (عدهاى از مسلمانان) و بعد گلپایگانى ذیل آن جواب میدهد. شراره
نظریه سهشنبه : ضمن تایید مفاد گزارش و نظریه یکشنبه باستحضار میرساند وقتى گلپایگانى چنین فتوائى را داد سایر آیات و از جمله شریعتمدارى هم تحت فشار قرار گرفته و خواهناخواه ناگزیر به دادن فتوائى مشابه خواهد بود و چگونگى قبلاً طى تلگراف شماره 137/21 ه ـ 28/1/53
بعرض رسیده است. آذرخش
نظریه 21/ه ـ نظریه سهشنبه مورد تایید است.
محترما بعرض میرساند.
3/3/53
محترما شماره 137/21 ه ـ 28/1/53
در پرونده آیتاله گلپایگانى بایگانى شود.
بسماللّهالرحمن الرحیم
حضور مبارک حضرت مستطاب آیهاللّه العظمى
آقاى گلپایگانى دامت برکاته
در موضوع گوشتهایى که از بلاد کفار وارد میکنند و بنحو شرعى تذکیه آنها ثابت نشده بلکه از شواهدى اطمینان حاصل میشود که بطور شرعى ذبح نشده فتواى مبارک را راجع بخرید و فروش و خوردن آن مرقوم فرمایید و آیا گفته و نوشته اشخاص غیرموثق و یا
مجهولالحال اعتبار شرعى دارد یا نه؟ ادام اله ظلکم
از طرف عدهاى از مسلمانان
بسمهتعالى
گوشتهائى که از بلاد کفار مىآورند و تذکیه آنها بنحو شرعى احراز نشده است نجس و حرام است، و بر مسلمانان واجب است از خریدوفروش و خوردن آن اجتناب نمایند، و نوشته و گفته اشخاص غیر موثق و مجهولالحال شرعا اعتبار ندارد خداوند متعال مسلمانان و بلاد اسلام را از شر کفار و دسایس آنها حفظ فرماید.
محمدرضا الموسوى الگلپایگانى