15 خرداد 1399
در وبینار مطرح شد:
«نقش امام خمینی (ره) و نلسون ماندلا در تعیین مسیر آینده جهان»
سید حسن خمینی: انقلابهای ایران و آفریقای جنوبی برای آزادی از اسارت به وقوع پیوستند. نوه بنیانگذار انقلاب اسلامی، بیان کرد: انقلابهای مردم ایران و آفریقای جنوبی، برای آزادی از اسارت رژیم شاهنشاهی در ایران و آزادی از اسارت رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی، به وقوع پیوستند. دو رژیمی که بهرغم تحریمهای سنگین سازمان ملل علیه آپارتاید، دارای پیوندهای عمیق سیاسی بودند.
سید حسن خمینی: انقلابهای ایران و آفریقای جنوبی برای آزادی از اسارت به وقوع پیوستند
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سفارت و رایزنی فرهنگی ایران در پرتوریا، به مناسبت سیویکمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره)، وبینار «نقش امام خمینی (ره) و نلسون ماندلا در تعیین مسیر آینده جهان» را شامگاه چهارشنبه 14 خردادماه در فضای مجازی برگزار کرد.
اهداف مشترک انقلاب ملتهای ایران و آفریقای جنوبی
سید حسن خمینی بهعنوان یکی از سخنرانان اصلی این وبینار، گفت: برای ما ایرانیان، کشور آفریقای جنوبی، با نام نلسون ماندلا؛ رهبر بزرگ این کشور عجین شده و گزافه نیست اگر بگوییم ملت ایران همانند بسیاری از ملل جهان، کشور آفریقای جنوبی را با نام این رهبر بزرگ میشناسند. برای من افتخار بزرگی بود که در سال 1999 در سفر به آفریقای جنوبی، فرصت دیدار بسیار صمیمانه و به یادماندنی را با نلسون ماندلا داشتم.
وی افزود: آنچه که موضوع اصلی برنامه امروز و بزرگداشت امام خمینی (ره) است و آنرا با آفریقای جنوبی پیوند میدهد، اهداف مشترک دو انقلابی است که مردم دو کشور داشتند. این دو انقلاب، برای آزادی از اسارت رژیم شاهنشاهی در ایران و آزادی از اسارت رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی، به وقوع پیوستند. دو رژیمی که بهرغم تحریمهای سنگین سازمان ملل علیه آپارتاید، دارای پیوندهای عمیق سیاسی بودند.
نوه امام راحل، تصریح کرد: تاریخ روابط دو ملت بزرگ ایران و آفریقای جنوبی از زمان فروپاشی آپارتاید و روی کار آمدن دولت غیرنژادی و دموکراتیک در 25 سال گذشته، روزهای بارزی را داشته و روابط ایران با رژیم آپارتاید بعد از انقلاب قطع شد و این ناشی از یکی از تصمیمات استراتژیک امام بود که قبل پیروزی انقلاب فرموده بودند که در صورت پیروزی انقلاب، روابط را با رژیم آپارتاید قطع میکنند.
سید حسن خمینی، ادامه داد: در اولین روزهای پس از پیروزی انقلاب هم این اتفاق افتاد و دولت انقلابی ایران با اخراج سرکنسول آفریقای جنوبی، تمام پیوندهای سیاسی، اقتصادی و نظامی خود را با رژیم آپارتاید قطع کرد و به حمایت همهجانبه از مبارزات برحق ملت آفریقای جنوبی برخاست. این از افتخارات انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است و یادم هست که نلسون ماندلا همواره بر این مطلب تأکید داشت و از او به نیکی یاد میکرد. بهرغم فشارهای دولتهای بزرگ، ملت ایران قاطعانه و شجاعانه حمایت خود را از روابط دو کشور ادامه داد.
وی در پایان گفت: جا دارد که در انتها یاد و نام امام راحل و همه شهیدان راه آزادی را گرامی بداریم و به ارواح همه آزادیخواهان درود بفرستیم و مراتب تشکر خود را از همه برگزارکنندگان این جلسه ابراز دارم. خداوند یار و نگهدار دو ملت ایران و آفریقای جنوبی باشد.
امام خمینی، شخصیتی طبیعی و غیرمتکلف داشت
سید عباس صالحی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در بخش دیگری از این نشست مجازی، بیان کرد: در سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) به چند ویژگی شخصیتی ایشان اشاره میکنم. ویژگیهایی که در کنش و نگرش اجتماعی و سیاسی ایشان، تأثیری اساسی داشتند. امام خمینی در زندگی فردی و ارتباطات اجتماعی خویش، بسیار منظم و قانونمند بودند، از پوشش فردی تا نظم و برنامهریزیهای شخصی در امور مختلف زندگی.
وی ادامه داد: ایشان نمونهای از قاعدهمندی و بهرهوری منظم از فرصتها و اوقات بودند. این نظم فردی به ایشان نگرش نظاممند به جامعه و سیاست میداد. اینکه ایشان در حوزه رفتار اجتماعی حتی مواردی از قبیل مقررات ترافیکی را مشمول مقررات شرعی و دینی میدید و تخطی از آن را حرام میدانست. همچنین در اولین سال پیروزی انقلاب به سرعت، به تأسیس نظم سیاسی جدید پرداخت. در همان سال نخست، چند انتخابات برگزار شد؛ انتخابات تعیین نوع رژیم سیاسی ایران، تغییر از سلطنت به جمهوری، دو انتخابات نمایندگان خبرگان قانون اساسی و رأی به قانون اساسی کشور، انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات مجلس شورای اسلامی. بدینگونه در ظرف یک سال، ارکان نظام سیاسی ایران شکل گرفت.
مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، افزود: شخصیت منظم، قانونگرا و قاعدهمند امام خمینی، ایشان را به تأسیس و پیگیری نظریهها و نظامسازیهای اجتماعی و سیاسی قانونمند سوق داد و جمهوری اسلامی ایران رهاورد این نگرش و مشی شخصیتی قانونگرا بود.
صالحی تصریح کرد: ویژگی دیگری که در امام خمینی بارز بود، شخصیت باثبات ایشان است. امام خمینی در طول زندگی و در ایام مبارزه و رهبری، از قدرت والای وجودی برخوردار بود. این جمله را ایشان بارها فرموده بودند که من در عمرم نترسیدم. آنگاه که مأموران رژیم پیشین او را شبانه به حبس میبردند، این تعبیر را بهکار برد که آنان میترسیدند و من ترسی نداشتم. امام در پرتو چنین شخصیتی، به جامعه و نظام مستقل، باثبات و غیروابسته میاندیشید.
وی همچنین گفت: نظام اجتماعی و سیاسی که او بنیانسازی آنرا داشت و اکنون بیش از 40 سال از آن میگذرد، چنین الگویی از رهبری را در پیش خود دارد. جامعه و نظام سیاسی که در قطببندی بلوک شرق و غرب در دوران جنگ سرد و پس از آن، واهمه و هراسی از مرعوبسازیهای ابرقدرتها و قدرتهای جهانی نداشه باشد. در آقای ماندلا هم چنین شخصیتی را میبینیم؛ 67 سال مبارزه با نژادپرستی و 27 سال حبس و زندانی در شرایط سخت و دشوار، شخصیتی مقاوم و مستحکم را از او ساخت. نظم اجتماعی و الگوی مدیریتی مطلوب در آفریقای جنوبی، از چنان شخصیتی تأثیر پذیرفته است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، افزود: ویژگی دیگر شخصیتی امام خمینی، شخصیت طبیعی و غیرمتکلف او بود. ایشان مواجههای ساده و ناب و بدون تصنع با انسانها داشت. این شخصیت او در نگرش و کنش مطلوب اجتماعی و سیاسی، بسیار موثر بود. او نظم سیاسی را پیریزی کرد که روابطش با ملتها و دولتها، روابطی صادقانه و بدون پیچیدگیهای سیاستهای مزورانه باشد. با صراحت و صداقت از مظلومان دفاع میکرد، در مقابل ظلم و بیعدالتی ایستادگی خود را نشان میداد تا در پیچوخمهای سیاستبازی متداول قرار نداشته باشد.
صالحی در ادامه اظهار کرد: ویژگی مهم و پایانی که از ایشان برمیشمارم، شخصیت عرفانی امام خمینی است. ایشان یکی از بزرگان و برجستگان سلوک معنوی جهان اسلام بهشمار میرود. شخصیتی که هم در عرفان نظری و هم در عرفان عملی، دارای برجستگیهای کمنظیری است. نظریهپردازان عرفان اسلامی، چهار سفر را برای سالک معنوی برشمردهاند؛ سفری که عارف به سوی حق دارد و در این سفر تلاش میکند که از حجاب طبیعت و مخلوقات عبور کند و آنها را در آینه حضرت حق ببیند. پس از پایان این سفر، سفر دومی آغاز میشود، سفری است که در افق وجود غیرمتناهی حضرت حق رخ میدهد که سختیها و دشواریهای فراوانی دارد. پس از آن دو سفر، دو سفر دیگر در راه است. سفری که سالک در حق متوقف نمیماند و به سوی خلق باز میآید و کُنه و باطن حقایق اشیاء و مخلوقات را درک میکند.
وی ادامه داد: و آخرین سفر، سفری است که پس از شناخت حقایق، این قدرت را درمییابد که چگونه میتواند مخلوقات و انسانها را با شناختی که از حقیقت آنها پیدا کرده است، راهنمایی کند و راهبری به سوی حضرت حق داشته باشد. در این سفر، انبیاء با نبوت تشریعی و اولیای الهی با بهرهوری از هدایت خداوندی، امکان دستگیری و راهنمایی انسانها را پیدا میکنند. امام خمینی که خود سالک معنوی این سفرهای چهارگانه بود، با روح عرفانی و معنوی خود، جامعهسازی و نظامسازی معنوی را پیگیری کرد. جامعه و نظام سیاسی که سیاستش عین عرفان و معنویت باشد. جامعه و نظام سیاسی که در جمال و کمال محدود متوقف نماند، بلکه مقصد خود را کمال بیپایان قرار دهد. جامعه و نظام سیاسی که انگیزه الهی و نه شخصی یا گروهی را پشتوانه کنش و اقدام خود کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: مجددا یاد و خاطره بزرگان صلح و عدالت و آزادی ازجمله امام خمینی و نلسون ماندلا را گرامی میدارم. راهی که همچنان پررهرو در جهان خواهد ماند.
سید عباس صالحی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجتالاسلام والمسلمین؛ سید حسن خمینی، نوه حضرت امام (ره)، علیاکبر ولایتی؛ مشاور عالی مقام معظم رهبری، خالد سید؛ نماینده مجلس آفریقای جنوبی از حزب حاکم، هارون عزیز؛ استاد دانشگاه و از مبارزین ضد آپارتاید، سراج دسای؛ قاضی ارشد استان کیپ غربی، آزاد سیدات از حزب کمونیست، دربان فرید سید؛ سردبیر روزنامه سراسری، مسلم ویوز و سیسا انجیکلانا؛ نماینده سابق مجلس آفریقای جنوبی و از مبارزین ضد آپارتاید، در این نشست مجازی حضور داشتند.
شاون بینولت؛ سفیر سابق آفریقای جنوبی در سوریه و لبنان، سید آفتاب حیدر؛ رئیس مرکز اهلالبیت(ع) کیپ تاون، سید عبدالله حسینی؛ رئیس مرکز اسلامی ژوهانسبورگ، محمود واعظی؛ رئیس مرکز مطالعات عالی انقلاب اسلامی ایران دانشگاه تهران و احمدعلی محسنزاده؛ رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آفریقای جنوبی از دیگر شرکتکنندگان این وبینار بودند.
خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)