06 فروردین 1396
توصیه به هویدا
موضوع : ملاقات با جناب آقاى نخستوزیر
تاریخ 24/11/43
شماره : 432 ز
گیرنده : ریاست ساواک استان تهران
فرستنده : دفتر روابط عمومى ساواک
محترما در اجراى اوامر تیمسار ریاست ساواک ساعت 9 صبح 22/11/43 در دفتر نخستوزیرى حاضر آقاى هویدا مراتبى از وضعیت حاضره روحانیون پرسش که به معظمالیه [له ]پاسخ داده شد در حال حاضر وضعیت از هر حیث رضایتبخش و کمال آرامش برقرار مىباشد لیکن در باطن مخالفین ساکت ننشسته و به انواع و اقسام سمپاشىها مشغول کما اینکه جنابعالى را به مردم بهائى معرفى مىنمایند و مدعیند که مرحوم حسین [حبیباله ]عینالملک پدر شما از مبلغین بنام بهائى بوده و اضافه مىنمایند قرآنى را که آقاى هویدا در قبر مرحوم منصور گذاردند برحسب خواسته بهائیان و برخلاف مذهب اسلام بوده از این رو یک عده روحانى و وعاظ موافق اظهارنظر مىنمایند با توجه به اینکه مىدانیم آقاى هویدا بهائى نیستند ولى براى خنثى کردن اقدام و اظهارات مخالفین خیلى بجا است که آقاى نخستوزیر مراتب زیر را به تواتر اجرا نمایند.
1ـ در سخنرانیها یا مصاحبههاى مطبوعاتى از دین اسلام و قرآن و ائمه اطهار یادآورى و محاسن آن را براى مردم بیان نمایند.
2ـ به اداره تبلیغات دستور دهند برنامهاى انجام ندهند که مغایر با مذهب اسلام و قرآن باشد.
3ـ تلویزیون که منبع مهم تبلیغات مىباشد و به وسیله یک عده بهائى اداره مىشود از ید آنها خارج و به وسیله اداره تبلیغات وزارت اطلاعات و کارمندان غیربهائى اداره شود.
4ـ از نزدیکى با بهائیان و استخدام آنها در وزارتخانهها خوددارى نمایند کمااینکه انتصاب آقاى مبشر (معاون ثابت پاسال و رئیس تلویزیون) در وزارت فرهنگ به سمت مدیرکلى یکى از اشتباهات دولت منصور بود و به علاوه مخالفین به مردم گفته و مىگویند که بهائیها ایادى صهیونیست و اسرائیل یگانه دشمن اسلام در ایران مىباشند.
5ـ عدم هیچگونه معامله تجارتى با اسرائیل
6ـ تهیه جواز و اجازه نامچه رسمى براى وعاظ با دخالت روحانیون و گواهى وزارت آموزش و پرورش که در آتیه هر عمامه بسرى نتواند از منبر سوءاستفاده نماید.
7ـ مجانى کردن آب و برق پارهاى از مساجد و نصب شیرآب براى وضو و تطهیر.
8ـ صدور دستور مبنى بر نظافت شهرهاى مذهبى مثل مشهد ـ قم ـ شهررى وسیله شهردارى مربوطه
9ـ در سخنرانى یا مصاحبه مطبوعاتى به مردم گفته شود دولت به پیروى از منویات ملوکانه درصدد است به موقع مقتضى و به نحو آبرومند وسیله عزیمت زائرین عتبات عالیات را فراهم سازد. روحانیون موافق اضافه نمودند چنانچه آقاى نخستوزیر به تواتر و به موقع نه دفعتا اقدام به هر یک از موارد بالا نمودند ما در منابر و مساجد در اطراف آن تبلیغ کرده و مانع اجراى مقاصد سوء مخالفین مىشویم. آقاى هویدا فرمودند خواهش مىکنم این مراتب را یادداشت و به اینجانب بدهید که عرض کردم به اداره مربوطه گزارش خواهم نمود که در صورت لزوم از آن طریق تسلیم گردد. آقاى هویدا اضافه نمودند چون اداره اوقاف ضمیمه نخستوزیرى شده استدعا دارم تیمسار ریاست ساواک در موارد ذیل با اینجانب همکارى و مساعدت فرمایند.
1ـ تعیین یک نفر براى ریاست اوقاف که تا اندازهاى با روحانیون درجه یک شناس و مربوط باشد ولى داراى فکر و مغز متجدد باشد.
2ـ تشکیل دانشگاه الهیات علیهذا به استحضار مىرساند که افراد نامبرده در زیر طبق بررسىهایى که بعمل آمده در صورتى که تیمسار ریاست ساواک مقتضى بدانند در افکار عمومى داراى احترام و به درستکارى معروف و از قوانین اسلامى و آن قسمت که مربوط به اداره اوقاف مىباشند مطلعند.
1ـ آقاى سیدجمالالدین اخوى فرزند مرحوم سیدنصراللّه تقوى قاضى بازنشسته وزارت دادگسترى
2ـ آقاى صدر وزیر کشور.
3ـ آقاى [سید مرتضى ]ویشکایى رئیس دادگاه عالى تجدیدنظر قضات
4ـ آقاى باقر رسا رئیس سابق شعبه 3 دیوان عالى کشور که فعلاً از قضات بازنشسته مىباشد.
5ـ آقاى نصیر خواجوى رئیس شعبه 4 دیوان عالى کشور.
6ـ آقاى نصرتاللّه مشکات [مشکوتى ]کارمند بازنشسته وزارت فرهنگ.
7ـ آقاى محمود عرفان رئیس یکى از شعب دیوان کشور.
8ـ آقاى دکتر شفائى که مورد احترام و محبت مرحوم آیتاللّه بروجردى1 بوده ضمنا اشخاص وارد به امور اوقاف اظهار نظریه مىنمایند که چنانچه اداره اوقاف با مشارکت سه نفر افراد منتخب اداره شود به صرفه و صلاح دولت خواهد بود.
در مورد دانشگاه الهیات هم تیمسار ریاست ساواک فرمودند دانشگاه تهران مشغول اقدام مىباشند
نشاط
24/11/43
به فرموده بایگانى شود
16/12/43
1ـ حضرت آیهاللّهالعظمى حاج آقا حسین طباطبایى معروف به بروجردى در سال 1292 هجرى قمرى متولد شد. وى زعیم حوزه علمیه قم(بعد از آیهاللّه حائرى)، بانى مسجد اعظم قم و بزرگترین مرجع تقلید شیعیان بعد از شهریور 1320 هجرى شمسى و ایام سلطنت محمدرضا شاه بود. او پس از فراگیرى مقدمات در بروجرد به اصفهان رفت و در آنجا به تعلیم فقه و فلسفه مشغول شد. وى در نجف مدت 8 سال در محضر آخوند ملا محمد کاظم خراسانى به استفادت مشغول بود. پس از این دوران به ایران بازگشت و در بروجرد به تدریس علوم عقلى و نقلى پرداخت و در سال 1323 هجرى شمسى از سوى امام و سایر علما به قم دعوت شد. آیهاللّه بروجردى پس از ملاحظه شکست مشروطیت و حوادثى چون اعدام شیخ فضلاللّه نورى، و نیز آزردگى ناشى از بى ثمر ماندن فعالیتهاى سیاسى در مقابل رضاخان حتىالامکان از ورود در مسائل سیاسى پرهیز مىکرد و نگران آن بود که مبادا این گونه اقدامات به زیان مسلمین تمام شود. ایشان به همین جهت گاه مورد اعتراض واقع مىشد. پس از قیام علماى اصفهان و فاجعه مسجد گوهرشاد، حوزه علمیه قم با وجود شخصیتهایى همچون آیهاللّه العظمى بروجردى و آیهاللّه العظمى حائرى، به صورت بزرگترین حوزه علمیه شیعه درآمد و موجب رونق سایر حوزههاى علمى ایران گردید. محمدرضا در بدو سلطنت سعى داشت به آیهاللّه بروجردى نزدیک گردد و از وجود پرنفوذ وى بهرهبردارى نماید. امّا از جانب آن حضرت مطرود و مورد اعتراض واقع گردید.
حضرت آیهاللّه بروجردى (ره) در سال 1380 ه . ق به ملکوت اعلى پیوست.