08 تیر 1393

کاهش 8 درصدی آمار فروش ناشران آمریکایی


کاهش 8 درصدی آمار فروش ناشران آمریکایی

در رخدادی غیرمعمول، هفته گذشته پنج کمپانی برتر صنعت نشر گزارش های فروششان را برای سه ماهی که روز سی و یکم مارس 2014 به پایان رسید، ارایه کردند. از میان این پنج ناشر بزرگ، چهار ناشر با کاهش سود به دست آمده روبه رو شده اند. اما رشد 13.8 درصدی انتشارات هارپر کالینز برای بالا بردن درصد سود کلی این ناشران کافی بود.

با کنار گذاشتن هارپرکالینز، فروش های کلی برای چهار ناشر دیگر حدود 8 درصد سقوط داشت. در همین حال به نظر می‌رسد هر یک از این چهار ناشر دلیل جداگانه‌ای برای سقوط سودها ارایه کرده اند: کارولاین ریدی مدیر اجرایی کمپانی اس‌اند‌اس می‌گوید کتاب های جدید بسیار کمی وجود دارند که واقعا مشتریان را هیجان زده کنند.

پرفروش ترین کتاب صنعت نشر در فصل اول، مجموعه کتاب های «واگرا» بود که توسط هارپرکالینز منتشر شد و بین ماه‌های ژانویه و مارس حدود هشت میلیون نسخه فروش داشت. فروش قوی «واگرا» که با عملیات هوشمندانه برای فروش همراه بود، باعث افزایش حیرت انگیز 82.8 درصدی سود قبل از بهره و مالیات برای کمپانی هارپرکالینز شد. این کمپانی همچنین در سه ماه اول سال 2014 شاهد افزایش 46 درصدی فروش کتاب های الکترونیکی بود. کتاب های الکترونیکی تامین کننده 26 درصد سود کلی هارپرکالینز (92 میلیون دلار) در فصل اول سال بودند که نسبت به 21 درصد سال گذشته افزایش چشم گیری داشته است.

کاهش 14 درصدی فروش کتاب های الکترونیکی یکی از فاکتورهای افت سودها در کمپانی اس‌انداس بود، اما به گفته ریدی، کاهش سود به خاطر جدول برنامه ریزی ضعیف در فصل اول نسبت به همین دوره در سال گذشته بود. چیزی که اینجا می تواند برای اس‌انداس امیدبخش باشد این است که کاهش سود باعث پایین آمدن خرج های بازاریابی و حق الامتیاز شده است، که به درآمد بیشتر کمک می کنند.

کمپانی هوتون میفلین هارکورت نیز وجود عنوان های پرفروش کمتر در فصل اول سال را دلیل اصلی سقوط 20 درصدی فروش هایش دانست. سال گذشته این کمپانی از اکران شدن اقتباس های فیلمی کتاب های «زندگی پای» و «هابیت» سود بسیاری برد. کمپانی تورستار می گوید دلیل کاهش سود در فصل اول بازار ضعیف آمریکای شمالی بوده که موجب شده میزان فروش حدود 7 میلیون دلار کاهش پیدا کند. در بازارهای خارجی نیز، رشد به وجود آمده در فروش های دیجیتال به اندازه ای نبود که بتواند سقوط در زمینه سود انتشار را جبران کنند و در نتیجه فروش های خارجی نیز حدود 3 میلیون دلار کاهش داشتند. فروش های دیجیتال تامین کننده بیش از 25 درصد سود کلی کمپانی هارلکین در فصل اول 2014 بود که نسبت به 23.4 درصد سال گذشته افزایش داشته است.

بسته شدن پخش کننده کتاب HDA در فصل زمستان باعث کاهش فروش در بخش صاحبان خانه خلاق کمپانی کوریر شد. کوریر می گوید اجرای ضعیف عملیاتی اش در این دوره به خاطر ضرر 825 هزار دلاری بوده که به خاطر بسته شدن HDA متحمل شده است. فروش در شعبه دوور کمپانی کوریر نیز در فصل اول سال کاهش داشت، اما سودهای به دست آمده از شعبه REA بالاتر رفت.


مهر