13 تیر 1393
اعتراض شدید آیت الله گلپایگانی به رئیس اوقاف قم در یک مراسم
موضوع : پرخاش گلپایگانى به رئیس اوقاف در مراسم تدفین سیداحمد بروجردى
از: 21 ه تاریخ 31/5/53
به: 312 شماره: 2680/21 ه
ساعت 5 بعد از ظهر روز 6/5/53 جنازه سید احمد بروجردى فرزند آیتاله بروجردى را که در تهران فوت نموده و بقم آورده بودند از مسجد اعظم تشییع میشد جمعیت کثیرى در مراسم تشییع حضور داشتند. نماز میت وسیله آیتاله گلپایگانى خوانده شد و جنازه بمنظور دفن به گورستان شیخان حمل گردید در بین راه آقاى شیخ شریفى رئیس اداره اوقاف قم همراه آقاى گلپایگانى حرکت میکرد که ناگهان گلپایگانى در حضور جمعیت با حرکت دادن عصا رئیس اوقاف را مخاطب قرار داده و پرخاشکنان بوى اظهار داشت راضى نیستم همراه من بیائى برو عقب مزخرف میخواهى باز عکس بگیرى شریفى بدون عکسالعمل عقب رفت و ماجرا تمام شد. در گورستان شیخان موقع دفن جنازه شریفى مرا به کنارى برد و اظهار داشت اینهمه خدمت به گلپایگانى کردم دارالترویج را بستم طلابى که حقوق میگرفتند براى خاطر ایشان از اوقاف دور کردم کلاسهاى طلاب را بهر نحوى بود تعطیل کردم و در حضور آقاى دکتر آزمون سرپرست اوقاف با شیخ ریاضى طرف شدم چون فحش به گلپایگانى میداد این بود نتیجه خدمت من که آبروى مرا در حضور مردم ببرد؟ دو قطعه عکس که نزد من میباشد فردا میدهم به شاکرى به گلپایگانى بدهد.
نظریه شنبه ـ نظرى ندارد.
نظریه یکشنبه ـ ضمن تایید مفاد گزارش باستحضار میرساند قبلاً که عبدالعلى باقى1 بسمت رئیس اوقاف در قم انجام وظیفه میکرد عدهاى از طلاب را به سرپرستى شیخ اسداله ریاضى بمنظور تضعیف موقعیت روحانیون بالاخص گلپایگانى تحریک و تجهیز نموده بود و دستهاى را بنام منطق اسلام بوجود آوردند که سوابق آن قبلاً بعرض رسیده و آیات قم از وجود آنان شدیدا ناراحت بودند.
فعالیت این عده پس از انتقال باقى و در زمان ریاست شریفى متوقف شد و شریفى راه مسالمت با روحانیون را پیش گرفت و در نظر داشت با سیاستى خاص نظر روحانیت را نسبت به سازمان اوقاف که دو قطب مخالف بودند جلب کند و تا حدودى هم موفق شد ولى گلپایگانى که موقعیتش را در اثر مخالفت با اوقاف و کلیه اقدامات دولت میداند و از اینراه بمرجعیت رسیده هیچگاه حاضر به سازش نیست و همیشه سعى میکند خود را مخالف نشان دهد و این اقدام وى نیز یکى از انواع شگردهاى گلپایگانى است. شراره
نظریه دوشنبه : ضمن تأیید نظریه یکشنبه برابر اظهار رئیس اوقاف گلپایگانى بعد از این عمل خود، از مشارالیه عذرخواهى نموده است لکن تعیین صحت و سقم موضوع بستگى بروش آینده گلپایگانى دارد. پارسا
نظریه سهشنبه ـ اقدام گلپایگانى یک نوع عوامفریبى بمنظور جلب نظر مردم و نیز تبرئه خویش از اتهام وابستگى بدستگاه را داشته است چون عدهاى از مخالفین مشارالیه وى و پسرش را وابسته بدستگاه قلمداد مینماید. آذرخش
9292 بایگانى شود.
محترما بعرض میرساند 6/6/53
1ـ عبدالعلى باقى فرزند عبدالخالق، در سال 1304 ه ش در شهرضا به دنیا آمد. نامبرده دبیر و رئیس دبیرستان، رئیس اوقاف آمل، اراک، اصفهان، قم و کاشان و ساوه، رئیس تحقیقات اداره اوقاف فارس و خراسان، رئیس شعبه قضایى اداره کل تحقیق، اداره اوقاف قم و از سال 53 مدیرکل اوقاف خراسان و از سال 56 رئیس شوراى منطقهاى آموزش و پرورش شهرضا و همچنین عضو جمعیت شیروخورشید سرخ و حزب ایران نوین بود و نشان درجه 5 همایون نیز دریافت کرد. نامبرده در سال 56 و 57 به مناسبتهاى عید نوروز تلگرام تبریک و شادباش براى دفتر مخصوص شاه ارسال نموده بود.
ـ اسناد ساواک، پرونده انفرادى.
از: 21 ه تاریخ 31/5/53
به: 312 شماره: 2680/21 ه
ساعت 5 بعد از ظهر روز 6/5/53 جنازه سید احمد بروجردى فرزند آیتاله بروجردى را که در تهران فوت نموده و بقم آورده بودند از مسجد اعظم تشییع میشد جمعیت کثیرى در مراسم تشییع حضور داشتند. نماز میت وسیله آیتاله گلپایگانى خوانده شد و جنازه بمنظور دفن به گورستان شیخان حمل گردید در بین راه آقاى شیخ شریفى رئیس اداره اوقاف قم همراه آقاى گلپایگانى حرکت میکرد که ناگهان گلپایگانى در حضور جمعیت با حرکت دادن عصا رئیس اوقاف را مخاطب قرار داده و پرخاشکنان بوى اظهار داشت راضى نیستم همراه من بیائى برو عقب مزخرف میخواهى باز عکس بگیرى شریفى بدون عکسالعمل عقب رفت و ماجرا تمام شد. در گورستان شیخان موقع دفن جنازه شریفى مرا به کنارى برد و اظهار داشت اینهمه خدمت به گلپایگانى کردم دارالترویج را بستم طلابى که حقوق میگرفتند براى خاطر ایشان از اوقاف دور کردم کلاسهاى طلاب را بهر نحوى بود تعطیل کردم و در حضور آقاى دکتر آزمون سرپرست اوقاف با شیخ ریاضى طرف شدم چون فحش به گلپایگانى میداد این بود نتیجه خدمت من که آبروى مرا در حضور مردم ببرد؟ دو قطعه عکس که نزد من میباشد فردا میدهم به شاکرى به گلپایگانى بدهد.
نظریه شنبه ـ نظرى ندارد.
نظریه یکشنبه ـ ضمن تایید مفاد گزارش باستحضار میرساند قبلاً که عبدالعلى باقى1 بسمت رئیس اوقاف در قم انجام وظیفه میکرد عدهاى از طلاب را به سرپرستى شیخ اسداله ریاضى بمنظور تضعیف موقعیت روحانیون بالاخص گلپایگانى تحریک و تجهیز نموده بود و دستهاى را بنام منطق اسلام بوجود آوردند که سوابق آن قبلاً بعرض رسیده و آیات قم از وجود آنان شدیدا ناراحت بودند.
فعالیت این عده پس از انتقال باقى و در زمان ریاست شریفى متوقف شد و شریفى راه مسالمت با روحانیون را پیش گرفت و در نظر داشت با سیاستى خاص نظر روحانیت را نسبت به سازمان اوقاف که دو قطب مخالف بودند جلب کند و تا حدودى هم موفق شد ولى گلپایگانى که موقعیتش را در اثر مخالفت با اوقاف و کلیه اقدامات دولت میداند و از اینراه بمرجعیت رسیده هیچگاه حاضر به سازش نیست و همیشه سعى میکند خود را مخالف نشان دهد و این اقدام وى نیز یکى از انواع شگردهاى گلپایگانى است. شراره
نظریه دوشنبه : ضمن تأیید نظریه یکشنبه برابر اظهار رئیس اوقاف گلپایگانى بعد از این عمل خود، از مشارالیه عذرخواهى نموده است لکن تعیین صحت و سقم موضوع بستگى بروش آینده گلپایگانى دارد. پارسا
نظریه سهشنبه ـ اقدام گلپایگانى یک نوع عوامفریبى بمنظور جلب نظر مردم و نیز تبرئه خویش از اتهام وابستگى بدستگاه را داشته است چون عدهاى از مخالفین مشارالیه وى و پسرش را وابسته بدستگاه قلمداد مینماید. آذرخش
9292 بایگانى شود.
محترما بعرض میرساند 6/6/53
1ـ عبدالعلى باقى فرزند عبدالخالق، در سال 1304 ه ش در شهرضا به دنیا آمد. نامبرده دبیر و رئیس دبیرستان، رئیس اوقاف آمل، اراک، اصفهان، قم و کاشان و ساوه، رئیس تحقیقات اداره اوقاف فارس و خراسان، رئیس شعبه قضایى اداره کل تحقیق، اداره اوقاف قم و از سال 53 مدیرکل اوقاف خراسان و از سال 56 رئیس شوراى منطقهاى آموزش و پرورش شهرضا و همچنین عضو جمعیت شیروخورشید سرخ و حزب ایران نوین بود و نشان درجه 5 همایون نیز دریافت کرد. نامبرده در سال 56 و 57 به مناسبتهاى عید نوروز تلگرام تبریک و شادباش براى دفتر مخصوص شاه ارسال نموده بود.
ـ اسناد ساواک، پرونده انفرادى.