شهید بهشتی‌ اولین ‌مؤید تسخیر لانه ‌جاسوسی


حادثه تبعید امام خمینی توسط رژیم وابسته پهلوی به ترکیه که به دلیل مخالفت امام با لایحه ضد بشری کاپیتولاسیون صورت گرفت ، در عین حال که با هدف ریشه کن ساختن نهضت روحانیت شکل گرفته بود، برخلاف میل و اراده آمریکا و مزدوران داخلی‌اش به عمیق‌ تر شدن این نهضت انجامید و مردم ایران با اهداف و آرمان‌های انقلابی امام خمینی آشناتر شدند و زمینه برای قیام عمومی ملت ایران علیه استعمار آمریکا و استبداد داخلی فراهم شد.
در روز 13 آبان 1357 هنگامی که انقلاب اسلامی مردم ایران به اوج خود رسیده بود، شاه مرتکب جنایت بزرگی شد و به مزدوران خود فرمان داد دانش آموزان تهرانی را که به خیابان‌ها ریخته بودند تا با نهضت امام خمینی اعلام همبستگی نمایند به گلوله ببندند و تعدادی از آنها را به شهادت برسانند. این جنایت که درست در سالروز تبعید امام خمینی رخ داده بود، شتاب انقلاب مردم ایران را دو چندان کرد و عامل مهمی شد برای تسریع سقوط رژیم پهلوی.
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و سقوط رژیم منحط شاهنشاهی در 22 بهمن 1357 با اینکه ملت ایران یکپارچه نسبت به استعمار آمریکا در ایران ابراز تنفر می کرد و شعار "مرگ بر آمریکا " در سرتاسر ایران طنین انداز بود، مزدوران آمریکا در ایران به توطئه علیه انقلاب و نظام تازه تأسیس جمهوری اسلامی ادامه می دادند و سفارت آمریکا در تهران به مکانی برای برنامه ریزی توطئه‌ها علیه ملت ایران تبدیل شده بود. به همین دلیل، در 13 آبان 1358 دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در تهران به سفارت آمریکا حمله کردند و آنرا به تسخیر خود در آوردند. این اقدام، به قدری غیر منتظره و جسورانه بود که حتی رئیس دولت موقت در برابر آن واکنش نشان داد و بسیاری از گروه‌های سیاسی که با عمق انقلاب اسلامی آشنائی نداشتند نتوانستند آنرا درک نمایند. ولی در میان ناباوری‌های سیاسیون، اول کسی که اقدام شجاعانه دانشجویان در تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران را تأیید کرد آیت‌الله بهشتی بود که آن زمان نایب رئیس مجلس خبرگان قانون اساسی بود و مدیریت جلسات آن را برعهده داشت. آیت‌الله بهشتی، عصر روز 13 آبان طی سخنانی در مجلس خبرگان قانون اساسی، اقدام تاریخی دانشجویان را ستود و آمریکا را به خاطر دخالت‌هایش در امور داخلی ایران سرزنش و محکوم کرد.
امام خمینی، که همه منتظر اظهارنظر ایشان بودند، تسخیر سفارت آمریکا در تهران را "انقلابی بزرگ‌ تر از انقلاب اول" نامیدند و در روزهای بعد در پاسخ به تهدیدهای آمریکا و برای شجاعت دادن به عناصر مردد داخلی، جمله تاریخی "آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند" را به زبان آوردند. این جمله ماندگار در کنار جملات مهم و کلیدی و تاریخ سازی از قبیل "آمریکا‌ ام الفساد قرن است" و "در این انقلاب، آمریکا شیطان بزرگ است" مبارزه علیه استعمار آمریکا را در میان مردم ایران به اوج رساند و این شناخت عمیق را به ملت ایران داد که آمریکا دشمن اصلی ملت هاست و همه‌ فریادها باید علیه آمریکا باشد و همه قلم‌ها باید آمریکا را هدف بگیرند.
اینگونه بود که مبارزه علیه آمریکا در نهاد ملت ایران نهادینه شد و از آن پس هر ساله روز 13 آبان به مناسبت این سه واقعه مهم برای ملت ایران روزی است فراموش نشدنی که "روز ملی مبارزه با استکبار" نام گرفته و فریاد "مرگ بر آمریکا" در سرتاسر ایران طنین افکن می‌شود.
آمریکا البته برای جبران تحقیر بزرگی که در ماجرای تسخیر لانه جاسوسی خود در تهران تحمل کرد دست به کار شد و با اعزام کماندوهای تعلیم دیده و هواپیماها و هلیکوپترهای ویژه برای آزادسازی کارکنان سفارت خود در تهران اقدام کرد اما قبل از آنکه به تهران برسد در صحرای طبس گرفتار قهر الهی شد و شکست سختی از طوفان شن خورد و برای بار دوم تحقیر شد. جیمی کارتر، رئیس‌ جمهور وقت آمریکا، که با این واقعه شانس خود برای انتخاب مجدد به ریاست جمهوری را از دست داده بود، تلاش زیادی برای رها شدن از دام بزرگی که در آن گرفتار شده بود به عمل آورد اما نه تهدیدها، نه تطمیع ها، نه نامه نگاری ها، نه واسطه تراشی‌ها و نه اظهارات ملتمسانه‌اش هیچکدام نتوانستند او را نجات دهند و مجبور شد با پذیرش شکست ، کاخ سفید را ترک کند...
آمریکا از آن زمان تاکنون به شگردهای گوناگونی برای جبران این شکست متوسل شده ولی همواره ناکام مانده و تا امروز نتوانسته لکه ننگ تحقیری را که توسط دانشجویان ایرانی تسخیر کننده لانه جاسوسی خود در تهران تحمل کرد پاک نماید. تحمیل جنگ از طریق رژیم بعث عراق، تحریم‌های اقتصادی، فشارهای تبلیغاتی، تهاجم فرهنگی، کارشکنی‌های پیوسته علیه فعالیت‌های هسته‌ای و تحریکات سیاسی علیه ایران از مهمترین اقدامات آمریکا در طول  سالهای گذشته بودند که همگی با شکست مواجه شدند و این جمله تاریخی امام خمینی که فرمودند آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند در عمل به اثبات رسید
ایران در این سالها به پیشرفت‌های مهمی در زمینه‌های علمی، صنعتی، پزشکی و دفاعی دست یافته است که با توجه به آنهمه مانع تراشی آمریکا و غرب، نشان دهنده قدرت مقاومت و عزم و اراده ملت ایران است. این موفقیت ها، برای ملت‌های آزادیخواه جهان درس بزرگی به همراه دارد و آن این است که هر ملتی در صورتی که به خود متکی شود و اراده کند می‌تواند به اهداف خود برسد حتی اگر بزرگترین قدرت‌های جهان در برابر آن درصدد مانع تراشی باشند.
این درس بزرگ و تاریخی را ملت ایران باید به کمال برساند و برای تحقق این هدف بزرگ، به وحدت و همدلی نیاز داریم. باید با دست‌های تفرقه افکن برخورد شود و همه‌ زبان ها، قلم‌ها و فکرها در جهت وحدت و همدلی آحاد ملت بزرگ ایران فعالیت کنند، چیزی که عامل اصلی پیروزی انقلاب اسلامی و تداوم آن تا امروز بوده و از این پس نیز می‌تواند ضامن استمرار آن باشد


روزنامه جمهوری اسلامی – 12 آبان 1389