13 تیر 1393
به همین جهت نسبت به شما بىاعتنایى کرده است
موضوع : آیتاله حاج سید محمدرضا گلپایگانى پیرو : 4196/9 ه ـ 21/4/48
از : 9/ه تاریخ 26/4/48
به : 316 شماره : 4307/9 ه
روز 21/4/48 حاج سید قاسم موسوى امام جماعت دارالضیافه آستان قدس در حضور عدهاى از طلاب اظهار مىنماید چند سال قبل با جمعى از هیئتهاى مذهبى سفرى به قم نمودم طبق متعارفى که در بین دوستان منعقد است بدیدن گلپایگانى رفتم ایشان هم سپس به دیدن من آمد و مبلغ 5000 ریال به من داد سال دیگر که به قم سفر کردم از وى دیدن نمودم ولى کمال بىاعتنائى و بىادبى را نسبت به من نمود علت را از گوشه و کنار و ایادیش سئوال کردم معلوم گردید مرا سازمانى معرفى کردهاند و گفتند آقا از سازمانیها تنفر دارد به همین جهت نسبت به شما بىاعتنایى کرده است منهم عمل به مثل مىکنم عالمى که به یک حرف این قدر تحت تأثیر واقع شود جاى تأسف است.
جنابى طلبه مدرسه حاج حسن اظهار مىنماید «سفر گلپایگانى و دیگر علماى مقیم قم به مشهد به جهت این است که دولت در قم سینمایى را افتتاح مىنماید و اقدام اینها به جائى نرسیده به عنوان اعتراض ترک محل اقامت کردهاند که هنگام افتتاح سینما در قم نباشند. طلبه منصورى طلبه مدرسه میرزا جعفر اظهار مىنماید «علاوه بر این چون دولت تصمیم دارد در قم کشف حجاب نماید و دستور داده شده دوشیزگان بىحجاب به مدارس بروند و قرار است در قم هم مانند سایر شهرستانها عمل شود لذا مهاجرت علماء بدین دو لحاظ است که به عنوان اعتراض از قم خارج شدهاند سپس طلاب مذکور اظهار مىنمایند «آقاى گلپایگانى به منظور کمک به طلاب حوزه علمیه مشهد تصمیم دارند مبلغى بین طلاب تقسیم نمایند و صورت اسامى طلاب را از حاجى مصباح1 (نماینده حکیم و شاهرودى در مشهد) خواسته است. یکى از طلاب اظهار مىنماید «مگر چقدر مىدهد؟ همین بهتر که نگیریم» چند نفر از طلاب اظهار مىنمایند «چرا نگیریم مگر اینها کم پول از مردم به نام ما طلاب محروم مىگیرند؟ حقمان است چرا نگیریم؟»2 عدهاى از طلاب حاضر در جمع اظهار مىنمایند «هر چه بدهد غنیمت است باید تا مىتوانیم حقمان را از این آقایان بگیریم مردم به واسطه ما طلبهها به اینها پول مىدهند اگر نگیریم از جیبمان رفته و او هم از خدا مىخواهد. روز 22/4/48 عدهاى از طلاب و وعاظ و علماء به دیدن گلپایگانى مىروند از جمله اعلمالهدا نوغانى واعظ ـ سید محمدعلى میلانى ـ اعتمادالاسلامبختیارى ـ محامى3 ـ مصباحى.4 سید محمدعلى میلانى از وضع طلاب حوزه علمیه قم از گلپایگانى سئوال مىنماید نامبرده پاسخ مىدهد «وضع طلاب قم خوب است چند روزى است درس تعطیل شده و آقایان علماء و مدرسین به مسافرت رفتهاند آیا حضرت آیتاله میلانى درس را تعطیل نکردهاند «سید محمدعلى اظهار مىنماید» دیگران تعطیل کردهاند ولى آقا تا چند روز دیگر مشغول تدریس هستند.
نظریه منبع خبر : ایاب و ذهاب و ملاقات علماء و طلاب از گلپایگانى جنبه عادى و متعارف را داشته و تا به حال اتفاق قابل ملاحظهاى پیش نیامده است.
تقسیم شهریه بین طلاب از ناحیه گلپایگانى تا به حال عملى نشده ولى در نظر دارد این تقسیم را بکند زیرا کلیه آیات که به حوزههاى علمیه از قبیل نجف اشرف ـ مشهد و قم مىروند بین طلاب تقسیماتى مىنمایند به خصوص که عدهاى از طلاب حوزه علمیه مشهد معیل بوده و در مضیقه مىباشند و از طرفى در گذشته که به مشهد آمده به طلاب کمکى ننموده و این باعث گردیده بود که طلاب از وى گله نمایند لذا براى رفع کدورت طلاب تصمیم بدین اقدام دارد.
نظریه رهبر عملیات : با اینکه تقسیم وجه بین طلاب یک موضوع عادى است و در بین علماء رایج اما به نظر مىرسد نامبرده از این عمل بیشتر نظر تبلیغ داشته باشد امکان جلوگیرى هم وجود ندارد زیرا مسلما هرگونه اقدامى در این زمینه باعث بزرگداشت وى شده و او را مشهور نموده و طلاب را تحریص ضمن اینکه نتیجهاى حاصل نخواهد شد خواه ناخواه به هر نحوى باشد این تقسیم عملى مىگردد توجه طلاب و عامه را به وى جلب و از این حالت عادى خارج مىنماید.
یگانه طریقى که به نظر مىرسد این است که به همین نحو تبلیغ شود که این عمل وى عادى است و حق طلاب را که مرتبا مىخورند حال یک مقدار ناچیز آن را براى بزرگداشت خود به طلاب مىدهد و طلاب هم بایستى غنیمت دانسته حق خود را بگیرند.
طوس
آقاى اوانى ـ میزان شهریه و تعداد طلاب شهریه بگیر روشن ضمنا نظریه رهبر عملیات مورد تأیید است. 4/5
1ـ حجتالاسلام حاج سید محمدحسین مصباح موسوى در سال 1341 ه ق در مشهد متولد شد. در بیت علم و تقوى پرورش یافت و پس از خواندن دروس فارسى به تحصیل علوم عربى و ادبى پرداخت. ادبیات را از محضر آقاى ادیب نیشابورى و محقق نوغانى و سطوح را از مرحوم حاج میرزا احمد مدرس یزدى و دیگران تکمیل و خارج را از مرحوم آیتاللّه حاج شیخ هاشم قزوینى استفاده نمود. از سال 1368 ق به بعد وکیل مطلق حضرت آیتاللّه العظمى بروجردى در مشهد بود و به علت حسن عمل نمایندگى حضرات آیات عظام حکیم، شاهرودى، خوانسارى و خوئى را نیز بر عهده داشت.
2ـ همانگونه که در پاراگراف آخر این سند آمده است : منشأ اشاعه و القاء این قبیل گفتارها ساواک بوده است.
3ـ مقصود، مرحوم حجتالاسلام حاج شیخ محمدرضا محامى است.
4ـ مقصود، مرحوم حجتالاسلام حاج سید محمدحسین مصباح موسوى است.
از : 9/ه تاریخ 26/4/48
به : 316 شماره : 4307/9 ه
روز 21/4/48 حاج سید قاسم موسوى امام جماعت دارالضیافه آستان قدس در حضور عدهاى از طلاب اظهار مىنماید چند سال قبل با جمعى از هیئتهاى مذهبى سفرى به قم نمودم طبق متعارفى که در بین دوستان منعقد است بدیدن گلپایگانى رفتم ایشان هم سپس به دیدن من آمد و مبلغ 5000 ریال به من داد سال دیگر که به قم سفر کردم از وى دیدن نمودم ولى کمال بىاعتنائى و بىادبى را نسبت به من نمود علت را از گوشه و کنار و ایادیش سئوال کردم معلوم گردید مرا سازمانى معرفى کردهاند و گفتند آقا از سازمانیها تنفر دارد به همین جهت نسبت به شما بىاعتنایى کرده است منهم عمل به مثل مىکنم عالمى که به یک حرف این قدر تحت تأثیر واقع شود جاى تأسف است.
جنابى طلبه مدرسه حاج حسن اظهار مىنماید «سفر گلپایگانى و دیگر علماى مقیم قم به مشهد به جهت این است که دولت در قم سینمایى را افتتاح مىنماید و اقدام اینها به جائى نرسیده به عنوان اعتراض ترک محل اقامت کردهاند که هنگام افتتاح سینما در قم نباشند. طلبه منصورى طلبه مدرسه میرزا جعفر اظهار مىنماید «علاوه بر این چون دولت تصمیم دارد در قم کشف حجاب نماید و دستور داده شده دوشیزگان بىحجاب به مدارس بروند و قرار است در قم هم مانند سایر شهرستانها عمل شود لذا مهاجرت علماء بدین دو لحاظ است که به عنوان اعتراض از قم خارج شدهاند سپس طلاب مذکور اظهار مىنمایند «آقاى گلپایگانى به منظور کمک به طلاب حوزه علمیه مشهد تصمیم دارند مبلغى بین طلاب تقسیم نمایند و صورت اسامى طلاب را از حاجى مصباح1 (نماینده حکیم و شاهرودى در مشهد) خواسته است. یکى از طلاب اظهار مىنماید «مگر چقدر مىدهد؟ همین بهتر که نگیریم» چند نفر از طلاب اظهار مىنمایند «چرا نگیریم مگر اینها کم پول از مردم به نام ما طلاب محروم مىگیرند؟ حقمان است چرا نگیریم؟»2 عدهاى از طلاب حاضر در جمع اظهار مىنمایند «هر چه بدهد غنیمت است باید تا مىتوانیم حقمان را از این آقایان بگیریم مردم به واسطه ما طلبهها به اینها پول مىدهند اگر نگیریم از جیبمان رفته و او هم از خدا مىخواهد. روز 22/4/48 عدهاى از طلاب و وعاظ و علماء به دیدن گلپایگانى مىروند از جمله اعلمالهدا نوغانى واعظ ـ سید محمدعلى میلانى ـ اعتمادالاسلامبختیارى ـ محامى3 ـ مصباحى.4 سید محمدعلى میلانى از وضع طلاب حوزه علمیه قم از گلپایگانى سئوال مىنماید نامبرده پاسخ مىدهد «وضع طلاب قم خوب است چند روزى است درس تعطیل شده و آقایان علماء و مدرسین به مسافرت رفتهاند آیا حضرت آیتاله میلانى درس را تعطیل نکردهاند «سید محمدعلى اظهار مىنماید» دیگران تعطیل کردهاند ولى آقا تا چند روز دیگر مشغول تدریس هستند.
نظریه منبع خبر : ایاب و ذهاب و ملاقات علماء و طلاب از گلپایگانى جنبه عادى و متعارف را داشته و تا به حال اتفاق قابل ملاحظهاى پیش نیامده است.
تقسیم شهریه بین طلاب از ناحیه گلپایگانى تا به حال عملى نشده ولى در نظر دارد این تقسیم را بکند زیرا کلیه آیات که به حوزههاى علمیه از قبیل نجف اشرف ـ مشهد و قم مىروند بین طلاب تقسیماتى مىنمایند به خصوص که عدهاى از طلاب حوزه علمیه مشهد معیل بوده و در مضیقه مىباشند و از طرفى در گذشته که به مشهد آمده به طلاب کمکى ننموده و این باعث گردیده بود که طلاب از وى گله نمایند لذا براى رفع کدورت طلاب تصمیم بدین اقدام دارد.
نظریه رهبر عملیات : با اینکه تقسیم وجه بین طلاب یک موضوع عادى است و در بین علماء رایج اما به نظر مىرسد نامبرده از این عمل بیشتر نظر تبلیغ داشته باشد امکان جلوگیرى هم وجود ندارد زیرا مسلما هرگونه اقدامى در این زمینه باعث بزرگداشت وى شده و او را مشهور نموده و طلاب را تحریص ضمن اینکه نتیجهاى حاصل نخواهد شد خواه ناخواه به هر نحوى باشد این تقسیم عملى مىگردد توجه طلاب و عامه را به وى جلب و از این حالت عادى خارج مىنماید.
یگانه طریقى که به نظر مىرسد این است که به همین نحو تبلیغ شود که این عمل وى عادى است و حق طلاب را که مرتبا مىخورند حال یک مقدار ناچیز آن را براى بزرگداشت خود به طلاب مىدهد و طلاب هم بایستى غنیمت دانسته حق خود را بگیرند.
طوس
آقاى اوانى ـ میزان شهریه و تعداد طلاب شهریه بگیر روشن ضمنا نظریه رهبر عملیات مورد تأیید است. 4/5
1ـ حجتالاسلام حاج سید محمدحسین مصباح موسوى در سال 1341 ه ق در مشهد متولد شد. در بیت علم و تقوى پرورش یافت و پس از خواندن دروس فارسى به تحصیل علوم عربى و ادبى پرداخت. ادبیات را از محضر آقاى ادیب نیشابورى و محقق نوغانى و سطوح را از مرحوم حاج میرزا احمد مدرس یزدى و دیگران تکمیل و خارج را از مرحوم آیتاللّه حاج شیخ هاشم قزوینى استفاده نمود. از سال 1368 ق به بعد وکیل مطلق حضرت آیتاللّه العظمى بروجردى در مشهد بود و به علت حسن عمل نمایندگى حضرات آیات عظام حکیم، شاهرودى، خوانسارى و خوئى را نیز بر عهده داشت.
2ـ همانگونه که در پاراگراف آخر این سند آمده است : منشأ اشاعه و القاء این قبیل گفتارها ساواک بوده است.
3ـ مقصود، مرحوم حجتالاسلام حاج شیخ محمدرضا محامى است.
4ـ مقصود، مرحوم حجتالاسلام حاج سید محمدحسین مصباح موسوى است.