12 اردیبهشت 1393
جلسه سخنرانی
موضوع : جلسه مذهبى متشکل در مسجد هدایت
شماره : 13826/20 ه 12 تاریخ 7/9/50
جلسه مذکور بعدازظهر روز 28/8/50 در مسجد هدایت تشکیل شد پس از نماز ظهر در ساعت 1215 سیدمحمود طالقانى به طور ایستاده آغاز سخن نمود و ضمن صحبت درباره صفات مؤمنین گفت مؤمنین هیچوقت به دیگرى حسادت نمىکنند و شخص مؤمن متحرک است و حالت سکون ندارد و بازدارنده نیست یکى از علل عقبماندگى مسلمین وجود حس بدبینى و حسادت به یکدیگر و جنگ اشباح با یکدیگر است که یکدیگر را قبول ندارند و آن گاه اشاره به نزاع دستههاى عزادار در زمان قدیم نمود و گفت وقتى ملتى این طور بود باید دست رذلترین مردم آواره روى زمین یعنى یهودیها شلاق بخورد و چون خود مسلمانان در فکر انهدام یکدیگرند بنابراین وضعشان بهتر از این نخواهد بود سخنرانى طالقانى در ساعت 1300 به اتمام رسید و در ساعت 1340 شیخ مرتضى مطهرى به منبر رفت و درباره حقوق اجتماعى بشر سخنرانى نمود و گفت در اسلام همه افراد حقوق مساوى دارند و اگر فردى به اجتماع ضرر و زیان نرساند اجتماع هم نمىتوان او را از حقوقش محروم کند و اجتماع به منزله یک دستگاه بدن مىباشد همان طور که یک عضو بیمار بدن تمام دستگاههاى سالم بدن را تحت شعاع قرار مىدهد رفتار بشر هم براى اجتماع همان طور است مثلاً کسى که اموال مورد تصرف مردم را جمع مىکند تا بازار سیاه پیدا بکند و به بهاى بیشترى بفروشد محتکر نامیده مىشود و چون با این عملش حقوق اجتماع را به خطر انداخته بایستى به دستور حاکم شرع اموال آن شخص به قیمت روز به فروش برسد و پول آن در اختیار صاحبش قرار گیرد زیرا اسلام اجازه نداده که هر کس به دلخواه خود اموالش را آتش بزند و یا در غیر راهش مصرف کند. مطهرى در این زمینه مثالهایى آورد و در ساعت 1430 به گفتار خود پایان داد تعداد شرکتکنندگان حدود 700 نفر و اشخاص شناخته شده عبارت بودند از آقایان حسین یزدگردى. محمدعلى رجایى. صدراللّه واثقى. میرزایى. خلیل شالچى. محمد بستهنگار. حکیمى. رادنیا. احمد شهرت على بابایى. مهندس بازرگان. دکتر شیبانى. على دانش منفرد. سرهنگ سطوتى. مهندس دبیر. محمد بهفروزى. اکبر عسگرى. آزاد. عبداللّه و محمود خزایى. مهدى خمسى. حاج حسین صبحدل. حاج جواد علىاللّه. محمدعلى قیومى هوشیار. محمدعلى یزدانپناه. محمد مدبر شانهچى. على درخشان. جهانگیر. على و حسین عدالت منش. عزیزى یکى از دوستان عدالتمنش. حاتمى داماد علىاکبر عدالتمنش. عبداللّه حسینى. داریوش حسینى. داریوش چوبک. محمدى کتاب فروش و برادران. باقر مشهد حبیباللّه معروف به خطیبى. اسماعیل کریمخانى. عبدالمجید منزه. اکبرى و علیجانى اهل طالقان. وفایى. حاج حسین فیضبخش. علوى. حسین طالقانى. احمد فراهانى. شالچى.عبدالحسین تخیرى و برادرش. سیدباقر ابطحى و محمد صادق اسلامى. علىاکبر پوراستاد. خوش صولتان. رشیدى. محمدصادق شهرت قاضى طباطبایى. بهمن رضاخانى. حاج سیدجوادى. مصطفى طاهرى. روح اهل شمال. محمد شغل خیاط همکار احمد صادق. سیدابراهیم موسوى حسینى. فروزان قارى قرآن. موسى ابریشمچى. محمد اشکان نژاد. حسامالدین انتظارى. محمدمهدى جعفرى. مهندس معینفر. مهندس طاهرى و مهندس صباغیان.
نظریه شنبه : نظرى ندارد.
نظریه یکشنبه : نظرى ندارد. آمال
نظریه سه شنبه : ـ
نظریه چهارشنبه : نظرى ندارد. پاد
رونوشت برابر اصل است اصل در شماره 123017 مىباشد
در پرونده بایگانى شود
شماره : 13826/20 ه 12 تاریخ 7/9/50
جلسه مذکور بعدازظهر روز 28/8/50 در مسجد هدایت تشکیل شد پس از نماز ظهر در ساعت 1215 سیدمحمود طالقانى به طور ایستاده آغاز سخن نمود و ضمن صحبت درباره صفات مؤمنین گفت مؤمنین هیچوقت به دیگرى حسادت نمىکنند و شخص مؤمن متحرک است و حالت سکون ندارد و بازدارنده نیست یکى از علل عقبماندگى مسلمین وجود حس بدبینى و حسادت به یکدیگر و جنگ اشباح با یکدیگر است که یکدیگر را قبول ندارند و آن گاه اشاره به نزاع دستههاى عزادار در زمان قدیم نمود و گفت وقتى ملتى این طور بود باید دست رذلترین مردم آواره روى زمین یعنى یهودیها شلاق بخورد و چون خود مسلمانان در فکر انهدام یکدیگرند بنابراین وضعشان بهتر از این نخواهد بود سخنرانى طالقانى در ساعت 1300 به اتمام رسید و در ساعت 1340 شیخ مرتضى مطهرى به منبر رفت و درباره حقوق اجتماعى بشر سخنرانى نمود و گفت در اسلام همه افراد حقوق مساوى دارند و اگر فردى به اجتماع ضرر و زیان نرساند اجتماع هم نمىتوان او را از حقوقش محروم کند و اجتماع به منزله یک دستگاه بدن مىباشد همان طور که یک عضو بیمار بدن تمام دستگاههاى سالم بدن را تحت شعاع قرار مىدهد رفتار بشر هم براى اجتماع همان طور است مثلاً کسى که اموال مورد تصرف مردم را جمع مىکند تا بازار سیاه پیدا بکند و به بهاى بیشترى بفروشد محتکر نامیده مىشود و چون با این عملش حقوق اجتماع را به خطر انداخته بایستى به دستور حاکم شرع اموال آن شخص به قیمت روز به فروش برسد و پول آن در اختیار صاحبش قرار گیرد زیرا اسلام اجازه نداده که هر کس به دلخواه خود اموالش را آتش بزند و یا در غیر راهش مصرف کند. مطهرى در این زمینه مثالهایى آورد و در ساعت 1430 به گفتار خود پایان داد تعداد شرکتکنندگان حدود 700 نفر و اشخاص شناخته شده عبارت بودند از آقایان حسین یزدگردى. محمدعلى رجایى. صدراللّه واثقى. میرزایى. خلیل شالچى. محمد بستهنگار. حکیمى. رادنیا. احمد شهرت على بابایى. مهندس بازرگان. دکتر شیبانى. على دانش منفرد. سرهنگ سطوتى. مهندس دبیر. محمد بهفروزى. اکبر عسگرى. آزاد. عبداللّه و محمود خزایى. مهدى خمسى. حاج حسین صبحدل. حاج جواد علىاللّه. محمدعلى قیومى هوشیار. محمدعلى یزدانپناه. محمد مدبر شانهچى. على درخشان. جهانگیر. على و حسین عدالت منش. عزیزى یکى از دوستان عدالتمنش. حاتمى داماد علىاکبر عدالتمنش. عبداللّه حسینى. داریوش حسینى. داریوش چوبک. محمدى کتاب فروش و برادران. باقر مشهد حبیباللّه معروف به خطیبى. اسماعیل کریمخانى. عبدالمجید منزه. اکبرى و علیجانى اهل طالقان. وفایى. حاج حسین فیضبخش. علوى. حسین طالقانى. احمد فراهانى. شالچى.عبدالحسین تخیرى و برادرش. سیدباقر ابطحى و محمد صادق اسلامى. علىاکبر پوراستاد. خوش صولتان. رشیدى. محمدصادق شهرت قاضى طباطبایى. بهمن رضاخانى. حاج سیدجوادى. مصطفى طاهرى. روح اهل شمال. محمد شغل خیاط همکار احمد صادق. سیدابراهیم موسوى حسینى. فروزان قارى قرآن. موسى ابریشمچى. محمد اشکان نژاد. حسامالدین انتظارى. محمدمهدى جعفرى. مهندس معینفر. مهندس طاهرى و مهندس صباغیان.
نظریه شنبه : نظرى ندارد.
نظریه یکشنبه : نظرى ندارد. آمال
نظریه سه شنبه : ـ
نظریه چهارشنبه : نظرى ندارد. پاد
رونوشت برابر اصل است اصل در شماره 123017 مىباشد
در پرونده بایگانى شود