15 مرداد 1399

روایت آیت الله آشتیانی از موضع آیت الله خویی

درباره دیدار غیرمنتظره آیت الله خویی با فرح


فرح در اوج مبارزات مردم ایران علیه شاه به منظور فریب افکار عمومی و ایجاد اختلاف بین مردم و روحانیت که موتور پیش برنده انقلاب اسلامی بود، بصورت  غیرمنتظره در 28 آبان ماه 1357 برابر با 18 ذی‌الحجه (عید غدیر) به ملاقات آیت الله خویی در نجف رفت. این دیدار با واکنش‌ها و انتقادهای بسیاری از محافل و شخصیت‌های سیاسی و روحانی روبرو شد. بویژه  مطرح شدن موضوع اهداء انگشتر از سوی زعیم حوزه نجف به محمدرضا پهلوی در شرایطی که مردم در ایران به شدت سرکوب می شدند، واکنش منفی شدیدی را در افکار عمومی برانگیخت. 

 آیت‌الله خوئی در واکنش به این انتقادها مواضع قابل تأملی داشت که یکی از این مواضع را به نقل از آیت الله آشتیانی در سند پیش رو ملاحظه می کنید. پس از تماس تلفنی آیت‌الله آشتیانی با آیت الله خویی در خصوص ملاقات ایشان با فرح  اعلامیه ای ‌ به شرح ذیل صادر شده است:

«طبق اخبار واصله عیادت غیره مترقبی که در روز عید غدیر از اینجانب بعمل آمده است مورد تفسیرهای مختلف گردیده و بعضی آن را بر محمل‌های غیرصحیح حمل نموده‌اند. بدین‌وسیله اعلام می‌نمایم: که ما بر حسب وظیفه شرعی موقع را مغتنم شمرده مقاصد مشروعه و خواسته‌های ملت نجیب و مسلمان ایران را تذکر داده و شدیدا نسبت به حوادث ناگوار و فجایعی که در کشور ایران رخ داده اعتراض نمودیم. ما به عنوان حکم شرعی تمام برادران مسلمان بالخصوص حوزه‌های علمیه قم و مشهد و سایر حوزه‌های علمیه اعلام می‌نمائیم: با ایجاد اختلاف بهانه به دست دیگران ندهند و از جان و مال و ناموس مسلمانان محافظت نمایند(و بیانیه مشروح ما به نظر علمای اعلام دامت تأییداتهم و برادران دینی دامت توفیقاتهم خواهد رسید). خداوند عزوجل عموم مسلمانان را در کنف حراست خود محفوظ فرماید. والسلام علیکم  و علی جمیع اخواننا المومنین و رحمة‌الله و برکاته. 24 حج 1398 آشتیانی»

با آنکه در این اعلامیه به صدور بیانیه ای درموضوع مورد نظر اشاره می شود اما بعدها چنین بیانیه ای رسما صادر نمی شود. 

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جزئیات این دیدار به نشانی زیر مراجعه کنید:

 https://psri.ir/?id=abc1wmef


درباره دیدار غیرمنتظره آیت الله خویی با فرح