02 اسفند 1392

نخستین مرکز توزیع کتاب‌های ایرانی در کابل راه‌اندازی می‌شود


نخستین مرکز توزیع کتاب‌های ایرانی در کابل راه‌اندازی می‌شود

امین متولیان مدیر انتشارات بین‌المللی الهدی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم‌، از راه‌اندازی مرکز بزرگ توزیع نشر ایران در کابل خبر داد و گفت: این مرکز توزیع ابتدای سال 93 راه‌اندازی می‌شود و اختصاص دارد به توزیع کتاب‌های پزشکی منتشر شده در ایران به زبان فارسی. با توجه به اهمیت توسعه و گسترش زبان فارسی در کشورهای همسایه در همه حوزه‌ها از جمله حوزه‌های علمی‌ و با توجه به اینکه کتاب‌های پزشکی در افغانستان تحت پوشش کتاب‌های لاتین است‌، این مهم ضروری به نظر رسید.

وی ادامه داد:‌ کتاب‌هایی که اکنون در حوزه پزشکی در افغانستان مورد استفاده قرار می‌گیرد،‌کتاب‌‌های ترجمه شده پزشکی به زبان لاتین است که  ما درصدد هستیم کتاب‌های فارسی در حوزه پزشکی را که در ایران منتشر می‌شوند در این کشور توزیع کنیم.

متولیان تصریح کرد:‌ ما تلاش خواهیم کرد تا امکاناتی را در این زمینه فراهم کنیم که ناشران داخل و خارج بتوانند با هم تعامل داشته باشند. در زمینه‌های دیگری نیز از وزارت فرهنگ و ارشاد و معاونت فرهنگی قولهایی برای حمایت گرفته‌ایم. پس از کابل نیز تلاش‌هایی برای راه‌اندازی مرکز توزیع در هرات و ... را آغاز خواهیم کرد.

وی ادامه داد:‌ هم‌چنین اقدامات راه‌اندازی پورتال مجازی کتاب‌‌های ایرانی در افغانستان نیز در حال انجام است‌، ما در بسیاری مواقع تلاش کردیم، فرصت‌های نشر در افغانستان را به ناشران داخل معرفی کنیم،‌ برنامه ما این است که پورتال مجازی را با کمک ناشران افغان راه‌اندازی کنیم تا بتواند در این زمینه موثر باشد.

متولیان هم‌چنین در پاسخ به این پرسش که انتشار ترجمه انگلیسی رمان «قدیس» ابراهیم حسن‌بیگی به چه سرانجامی رسید؟ گفت:  ما برای انتشار این کتاب برنامه داریم،‌ چرا که ترجمه انگلیسی آن نیز توسط الهدی انجام شده است‌،  اما به دلیل مشکلات مالی هنوز نتوانسته‌ایم این کتاب را منتشر کنیم‌، ناشران اروپایی نیز برای انتشار این کتاب مطالبه 12 تا 13 هزار دلاری داشته‌اند که از عهده ما خارج است‌، بنابراین این احتمال وجود دارد که کتاب را در داخل منتشر کنیم و در خارج از ایران توزیع کنیم.


تسنیم‌