16 آذر 1392

تظاهرات حریدی ها علیه خدمت اجباری در ارتش اسراییل


تظاهرات حریدی ها علیه خدمت اجباری در ارتش اسراییل

 

صدها یهودیان افراطی دراعتراض به بازداشت یکی ازاعضای فرقه حریدی به جرم فراراز خدمت درارتش رژیم صهیونیستی درقدس اشغالی تظاهرات کردند.

بگزارش خبرگزاری قدس (قدسنا)بنقل از روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارنوت، حدود 400 تن از یهودیان حریدی روز گذشته(پنجشنبه)درمنطقه "کیکار شابات " تظاهرات و اعتراض خود را به اجباری شدن خدمت نظام برای دانش آموزان مذهبی "یشیوا" اعلام کردند.

تظاهرکنندگان بازداشت یکی از جوانان حریدی را بجرم فرار ازخدمت در ارتش رژیم صهیونیستی محکوم کردند. برخی از تظاهرکنندگان به سمت پلیس رژیم صهیونیستی سنگ پرتاب کردند و برخی نیز سطل های زباله در خیابان را به آتش کشیدند وباعث ایجاد ترافیک سنگین در خیابانهای قدس شدند.

نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی هم ضمن مقابله بامعترضان دو تن از تظاهرکنندگان را بازداشت کردند. در این در گیری یک افسر پلیس نیز براثر اصابت سنگ زخمی شد. کابینه رژیم صهیونیستی درحال تصویب قانونی است که بموجب آن خدمت در ارتش برای ارتدوکسهای افراطی وشهروندان فلسطینی اجباری می شود.

کابینه رژیم صهیونیستی پیشتر پیش نویس قانون لزوم پیوستن دانش آموزان مدارس دینی به خدمت نظامی را تصویب کرده است. در حال حاضر سالانه هشت هزار نفر به علت تحصیل در مدارس دینی از خدمت نظامی در ارتش رژیم صهیونیستی معاف می شدند اما بر اساس پیش نویس قانون لزوم خدمت نظامی، سالانه فقط هزار و 800 دانش آموز "برجسته" مدارس دینی از خدمت نظامی معاف خواهند شد.

این اقدام رژیم صهیونیستی باعث خشم و نگرانی یهودیان حریدی شده است.حریدیها از متعصب ‌ترین فرقه‌ها درمیان یهودیان محسوب میشوند که معتقدند تنها وظیفه آنها عمل به دستورات تورات است واعمال دیگر از جمله فعالیتهای اقتصادی را جایز نمی‌دانند.

حریدی ها تقریبا 10 درصد جمعیت جامعه صهیونیستی را تشکیل میدهند.هزاران تن از یهودیان افراطی تاکنون چندین بار نسبت به اجباری شدن خدمت درارتش اعتراض کرده اند.

 


قدسنا