04 مرداد 1400

بازتاب خبر مرگ محمدرضا پهلوی در خبرگزاریهای جهان


بازتاب خبر مرگ محمدرضا پهلوی در خبرگزاریهای جهان

قاهره - خبرگزاری فرانسه - 59/5/6
روز گذشته ساعت ۱۳ به وقت مصر، رادیو قاهره برنامه های عادی خود را قطع کرده و خبر درگذشت شاه مخلوع ایران را اعلام کرد. پس از اعلام خبر مرگ شاه مخلوع به مدت یک ربع رادیو آیات قرآن را پخش کرد و سپس برنامه های عادی خود را از سر گرفت. 

اظهارنظر عده ای از مقامات ایران در مورد مرگ شاه مخلوع و اثر آن بر روابط ایران و آمریکا
تهران - خبرگزاری فرانسه – 59/5/6
موسوی خوئینی ها، نماینده دانشجویان مسلمان پیرو خط امام اعلام کرد که مرگ شاه هیچ گونه تغییری در مسأله گروگانهای آمریکائی بوجود نخواهد آورد و این عده فقط در مقابل استرداد اموال غارت شده بوسیله شاه، آزاد خواهند شد. خوئینی ها افزود، موضع ما در مورد مسأله گروگانها با مرگ شاه تغییر نمی کند. ما جسد او را نمی خواهیم. اکنون ما استرداد اموال او را تقاضا می کنیم.
علی اکبر معین فر وزیر نفت ایران نیز نظر مشابهی را ابراز کرد.

تهران - خبرگزاری رویتر- 59/5/6
خبر مرگ شاه مخلوع یک ساعت پیش از آنکه از طریق رادیوی ایران اعلام شود، بوسیله خبرگزاری پارس مخابره گردید. رادیوی ایران خبر مرگ شاه را به این ترتیب پخش کرد: " خون آشام قرن درگذشت." موسوی گرمارودی سخنگوی ریاست جمهوری ایران از جمله اولین افرادی بود که در مورد مرگ شاه اظهارنظر کرد. وی گفت: از نظر ما شاه سالهاست که مرده است. مرگ او هیجانی در ما برنمی انگیزد. گرمارودی در مورد روابط آتی ایران و آمریکا گفت، قدر مسلم این است که مرگ شاه تأثیری دراین مورد نخواهد داشت. مشاور رئیس جمهوری افزود: این مجلس است که تصمیم خواهد گرفت که مرگ شاه تأثیری بر سرنوشت 52 گروگان آمریکائی خواهد داشت، یا خیر.

 

تهران - خبرگزاری رویتر- 59/5/6
حسین نواب، یک سخنگوی ریاست جمهوری ایران در تماسی با رویتر گفت، مرگ شاه مخلوع ایران در حال حاضر بر مناسبات ایران و ایالات متحده و یا سرنوشت گروگانهای آمریکائی، اثر نخواهد گذارد.
حسین نواب گفت، از آنجا که مرگ شاه مخلوع قابل پیش بینی بود، لذا هیچ چیز تغییر نخواهد کرد. نواب افزود، عکس العمل ما نمی تواند چیز فوق العاده ای باشد. ایالات متحده همچنان اقدامات گذشته خود را علیه ایران تکرار کرده است. از سوی دیگر، دانشجویان مسلمان پیرو خط امام که گروگانهای آمریکایی را در اختیار دارند، از اظهارنظر فوری درباره مرگ شاه مخلوع، خودداری کردند. یک سخنگوی دانشجویان گفت، آنها برای بررسی اخبار رسیده جلسه ای تشکیل داده و متعاقباً نقطه نظرهای خود را اعلام خواهند داشت.

تهران - خبرگزاری فرانسه – 59/5/6
علیرضا نوبری رئیس کل بانک مرکزی ایران پس از آگاهی از خبر مرگ شاه مخلوع در گفتگویی با خبرگزاری فرانسه در تهران گفت: ما از دریافت این خبر خیلی خوشوقت هستیم، اما بهتر بود که می توانستیم او را در یک دادگاه بین المللی محاکمه کنیم.
نوبری که همچنین مسؤول تشکیل پرونده مربوط به بازپس گرفتن اموال غارت شده بوسیله شاه و خانواده پهلوی است، افزود: یک چنین محاکمه ای به ما امکان می داد که ما تمام جنایاتی را که شاه مخلوع در مورد مردم ایران مرتکب شده است، به جهانیان نشان دهیم. در مورد اموال شاه، نوبری اعلام کرد که برای بازپس گرفتن اموال شاه و خانواده اش کلیه مقامات مسؤول ایران اقدامات لازم را در سطح بین المللی دنبال خواهند کرد، و پرونده های تهیه شده را در محاکم مختلف مطرح خواهند کرد.

تشکیل جلسه تیم بحران در وزارت خارجه آمریکا
واشنگتن - خبرگزاری رویتر- 59/5/6
به دنبال درگذشت شاه مخلوع، مقامات رسمی تیم بحران که با وضع گروگانهای آمریکائی در ایران در ارتباط اند، بلافاصله در وزارت خارجه ایالات متحده گرد آمدند تا اثر احتمالی مرگ شاه مخلوع را بر سرنوشت 52 گروگانی که در تهران بسر می برند، مورد بحث و بررسی قرار دهند. وزارت خارجه و کاخ سفید آمریکا تا دریافت تأیید رسمی مرگ شاه در قاهره، از اظهارنظر درباره اخبار منتشر شده خودداری کردند.

امیدواری محافل آمریکا نسبت به حل مسأله گروگانها پس از مرگ شاه مخلوع
واشنگتن - خبرگزاری تانیوگ – 59/5/6
مرگ «محمدرضا پهلوی» شاه سابق ایران در قاهره، امروز میان مردم آمریکا امیدواری بوجود آورد که برای مسأله دیپلماتهای آمریکایی که در ایران گروگان نگه داشته شده اند، بزودی راه حلی پیدا شود. محافل سیاسی خاطرنشان کردند که با مرگ محمدرضا پهلوی عامل عمده تشنجات در روابط ایران و آمریکا، از میان رفته است. پس از تلاش نافرجام نیروهای مسلح آمریکا برای آزادی گروگانها که در ماه آوریل در اراضی ایران انجام گرفت، دولت آمریکا روش خود را در مورد امکانات حل مسائل خود با ایران، تغییرداد. آمریکا به جای اعمال فشار، قطع روابط اقتصادی و درخواست تحریم اقتصادی و سیاسی ایران، اکنون این موضع را اتخاذ کرده که مذاکرات تنها راهی است که به آزادی گروگانها منجر می شود.

محمدرضا پهلوی تنها سمبلی از دخالتهای آمریکا در ایران بود
خبرگزاری آسوشیتدپرس – 59/5/6
مرگ شاه سابق ایران هیچ امیدی را در دل خانواده های گروگانهای آمریکایی در مورد آزادی آنان بوجود نیاورد. مادر یکی از گروگانها گفت: من باور ندارم که مسأله شاه سابق ایران هنوز مطرح باشد و تردید دارم که مرگ او تغییر واقعی در وضع گروگانها بوجود بیاورد. سایر بستگان گروگانها نیز نظرات مشابهی ابراز داشتند و همه به اتفاق گفتند: مرگ شاه سابق ایران هیچ تأثیری در وضع گروگانها نخواهد داشت.
«نورمن فورر» استاد دانشگاه کانزاس که در تلاشهای فردی خود برای آزادی گروگانها چندین بار به ایران سفر کرده است نیز نظری مشابه خانواده گروگانها ابراز داشت و افزود اساس عدم توافق میان ایران و آمریکا، دخالتهای گذشته دولت آمریکا در ایران است که شاه، تنها سمبلی از این دخالتها بود. مسأله پذیرش اعمال سوئی که آمریکا در گذشته در ایران مرتکب شده است، همیشه مسأله حادی بوده است. اسقف توماس گامبلتون که در کریسمس گذشته از گروگانها دیدن کرد نیز گفت، اگر مرگ شاه چند ماه زودتر اتفاق افتاده بود، ممکن بود اثراتی داشته باشد، ولی در حال حاضر بی تأثیر است.

دنیا هنوز از جبران محاسبات غلط شاه مخلوع خارج نشده است
پاریس - خبرگزاری فرانسه - 59/5/6
 یک سخنگوی حزب اتحاد برای دمکراسی فرانسه روز گذشته اعلام داشت که شاه مخلوع ایران نمونه یک زندگی اسفناک است. او کسی بود که میخواست مردم خود را وادار به تقلید ازغرب کند. وی برای دستیابی به اهدافش به هر وسیله غیر مردمی تمسک می جست. اهدافی که تماماً نقش بر آب شد. شکست او تمام خاورمیانه را در یک وضع دشوار قرار داده است و دنیا هنوز از جبران محاسبات غلط شاه فارغ نشده است.

پیام تسلیت مقامات انگلیس برای فرح
لندن - خبرگزاری رویتر- 59/5/6
کاخ باکینگهام انگلستان اعلام داشت، ملکه الیزابت به مناسبت درگذشت شاه مخلوع، پیام تسلیتی برای بیوه شاه ارسال داشت. در بیانیه رسمی دفتر «مارگارت تاچر» نخست وزیر انگلستان نیز از دریافت خبر درگذشت شاه مخلوع در قاهره ابراز تأسف و تالم شده است؟ دراین بیانیه افزوده شده است که شاه مخلوع در مدت طولانی سلطنت خود، روابط حسنه ای با دولتهای انگلیس داشت و دوستی که وی در مورد کشور ما ابراز میداشت فراموش نشدنی است. شاه مخلوع آخرین بار در سال ۱۹۷۳ به انگلستان سفر کرد. 

شرکت نیکسون در تشییع جنازه محمدرضا پهلوی
نیویورک - خبرگزاری یونایتدپرس – 59/5/6
نیکسون طى یک مصاحبه تلویزیونی گفت: من به منظور نشان دادن احترام شخصی خودم نسبت به شاه، به قاهره میروم. وی گفت: مرگ شاه سابق، در این شرایط تراژدی بزرگی بود. به عقیده من، رویه دولت ما در این موقعیت، به عنوان یکی از ورقهای سیاه در تاریخ سیاست خارجی آمریکا، ثبت خواهد شد.

پیام کیسنجر درباره مرگ شاه مخلوع
نیویورک - خبرگزاری فرانسه – 59/5/6
هنری کیسنجر وزیر امور خارجه پیشین آمریکا روز گذشته پس از شنیدن خبر مرگ شاه مخلوع اعلام کرد که وی یکی از دوستان خوب آمریکا بود و هنگامی مُرد که تمام دوستانش او را ترک کرده بودند. کیسنجر اضافه کرد که ایالات متحده باید بخاطر بیاورد که شاه طی ۳۷ سال سلطنت خود برای امریکا چه کرده است. سخنان کیسنجر را دیوید راکفلر رئیس جیس منهاتان بانک منتشر کرد. این دو تن در پائیز گذشته مقدمات اقامت شاه مخلوع را در نیویورک فراهم کرده بودند.

کانادا از اظهارنظر در مورد مرگ شاه خودداری میکند
اوتاوا - خبرگزاری یونایتدپرس – 59/5/6
یک سخنگوی دولت کانادا گفت، این کشور تا زمانیکه واکنشهای محکم و قابل توجهی از سوی کشورهای بیشتری صورت نگیرد، هیچ گونه اظهارنظری در مورد مرگ شاه سابق ایران محمدرضا پهلوی ابراز نخواهد داشت. یک سخنگوی وزارت خارجه کانادا گفت، ما منتظر عکس العمل قابل توجه بیشتری از سوی گردانندگان عمده این اوضاع هستیم.

 


نشریه خبرگزاری پارس(جمهوری اسلامی) ششم مرداد 1359