08 اردیبهشت 1400

وعده‌های دکتر صدیقی برای تشکیل حکومت


گزارش ساواک از مصاحبه دکتر غلامحسین صدیقی، جامعه شناسی که قرار بود با حکم شاه نخست‌وزیر شود، اما به دلیل اختلاف‌هایی که با شاه پیدا کرد، نتوانست به نخست وزیری برسد. با آنکه هیچگاه جزئیات مذاکرات او با شاه بطور دقیق مشخص نشد و روایت‌های متفاوت و بعضاً متناقضی از سخنان او با شاه طی دو ملاقات مطرح گردید، اما آنچه که در این دو صفحه سند قابل مشاهده است اینکه صدیقی تقریباً از نخست‌وزیری خود مطمئن بوده است و در باره برنامه‌های خود برای آینده ایران صحبت می‌کند، اما این رؤیاها هیچگاه تعبیر نشد.



***



سرّی

مصاحبه دکتر غلامحسین صدیقی با خبرنگار روزنامه کیهان

روز 4/10/57 نامبرده فوق با خبرنگار روزنامه کیهان مصاحبه و مطالبی بشرح زیرعنوان نموده است:

۱- برای تشکیل کابینه حدود ۵۰۰ نفر از دوستانم وجود دارند، ولی اعضای کابینه را از کسانی انتخاب خواهم کرد که کمونیست، فراماسون و وطن فروش نباشند.

2- کریم سنجابی به عنوان رهبر جبهه ملی تا حدودی دنباله‌روی منطقی از خمینی کرد، ولی شایسته بود که از آن ببعد خودش رهبری را بدست می‌گرفت نه اینکه صددرصد تابع خمینی باشد. سنجابی با این عمل هم به مردم خیانت کرد، هم به مصدق[!]

٣- تنها راه چاره نجات مملکت اینست که با فساد، اختناق، ظلم و استبداد مبارزه شود و شخص اول مملکت نیز به این امر واقف می‌باشند.

4- مملکت در خطر قرار دارد و بسوی تجزیه پیش می‌رود و فقط شخص شاه میتواند از تجزیه جلوگیری کند، زیرا سران ارتش تنها از شاه فرمانبرداری دارند و اگر به این ترتیب پیش برود شمال مملکت توسط شوروی و جنوب توسط امریکا اشغال خواهدشد.

5- من می‌دانم که دارم خطر می‌کنم، ولی چون می‌خواهم خدمت کرده باشم و سرم را روی دست گرفته و جلو می‌آیم.

6- مجلسین فعلی را قبول ندارم، آنها را منحل نمی کنم، ولی هیچ لایحه قانونی هم جهت تصویب به آنها نمی‌دهم تا موعد انتخابات برسد و انتخابات آزاد برگزار می‌کنم و با روی کار آمدن مجلس ملی استعفا می‌دهم تا خود مردم نخست وزیر را انتخاب نمایند.

7- فعالیت سازمان اطلاعات و امنیت کشور محدود می‌شود و تعدادی از افراد آن تصفیه می‌گردند. وظائفی که سازمان مزبور به عهده خواهد داشت بعداً تعیین می‌کنم.

8- حکومت نظامی لغو و مطبوعات برابر قانون اساسی آزاد خواهند بود. اگر مطالبی برخلاف مصالح مملکتی چاپ نمایند از انتشار آنها جلوگیری می‌شود.

9- متأسفم که جای مصدق را اینک خمینی گرفته[!]، خمینی و شریعتمداری آخوند هستند، وضع مملکت را درک نمی کنند[!] و حالا جلو افتاده‌اند و مردم به آنها حضرت آیت الله العظمی بسته‌اند.

۱۰- پرونده هویدا و سایر دستگیرشدگان را تحت بررسی دارم تا کاملاً مدارک جرم آماده گردد تا پس از لغو حکومت نظامی مجبور به نگهداری غیرقانونی آنها نباشم و بلافاصله آنها را به دادگستری تحویل دهم.

11- اتهامات و جرائمی که مربوط به دادگستری است و حالیه در اداره دادرسی ارتش تحت رسیدگی قرار می‌گیرد به مرجع اصلی آن احاله خواهم نمود.

۱۲- فعالیت کلیه احزاب آزاد است به استثنای حزب کمونیست که قانون اساسی آن را ممنوع کرده است.

13- اجتماعات را آزاد خواهم نمود.

۱۴- در این زمینه‌ها با اعلیحضرت توافق نموده‌ایم.



ارزیابی خبر: مصاحبه غلامحسین صدیقی با خبرنگار روزنامه کیهان به شرح فوق صحت دارد.

اقدامات انجام شده: مراتب به نخست‌وزیری منعکس گردیده است.


وعده‌های دکتر صدیقی برای تشکیل حکومت